- Side 220 -
...en opsigelse. Det kan f.eks. ske på baggrund af forbuddet mod aldersdiskrimination i forskelsbehandlingslovens § 2 eller kravet om en rimelig grund for opsigelse i funktionærlovens § 2 b eller tilsvarende overenskomstregel. Den ansatte kan også påberåbe sig almindelige forvaltningsrertlige principper om saglighed, ligebehandling og proportionalitet.
- Side 229 -
...overenskomstregler. Arbejdsgivere er tillige underlagt et forbud mod at lægge vægt på en række nærmere opregnede kriterier ved opsigelse, herunder køn, alder og handikap efter ligebehandlings- og forskelsbehandlingslovene. For offentlige arbejdsgivere gælder ydermere de generelle forvaltningsretlige principper om saglighed, ligebehandling og proportionalitet.
- Side 239 -
Det følger som altovervejende hovedregel af det arbejdsretlige grundlag, at en opsigelse (afskedigelse) af en medarbejder skal være rimeligt (sagligt) begrundet i den ansattes eller arbejdsgiverens forhold. Reglen er fastslået i funktionærlovens § 2 b og i de fleste overenskomstforhold på både det statslige, regionale og kommunale arbejdsmarked.
- Side 246 -
Funktionærlovens § 2 b indeholder på tilsvarende vis en hjemmel til at pålægge en arbejdsgiver at betale en godtgørelse for en urimelig opsigelse, dog højst svarende til 6 måneders løn.
(...)
- Side 247 -
...medvirke til saglige afskedigelsesbeslutninger, og at tilsidesættelse af sagsbehandlingerne derfor ikke i sig selv kan udløse krav på kompensation, hvis afskedigelsen er saglig. Da opsigelsen var rimelig efter funktionærlovens § 2 b, kunne de begåede sagsbehandlingsfejl herefter ikke udløse et krav på godtgørelse eller anden økonomisk kompensation.