- Side 95 -
somheden, f.eks. 9 måneders anciennitet i medfør af § 4, stk. 3, i DA’s og LO’s hovedaftale, og ét års anciennitet i medfør af funktionærlovens § 2 b.160160. Se generelt om rimelighedscensur af opsigelser Lars Svenning Andersen m.fl., a.st., s. 765 ff, og Ole Hasselbalch, a.st., s. 919 ff.
(...)
...underkende en afskedigelse med den virkning, at ansættelsesforholdet fortsat består. Ifølge § 4, stk. 3, i DA’s og LO’s aftale skal en urimelig afskedigelse underkendes, medmindre relationerne mellem arbejdsgiver og lønmodtager har lidt væsentlig skade. Der er ikke adgang til at underkende en urimeligt begrundet afskedigelse efter funktionærlovens § 2 b.
(...)
...synes i praksis at følge den tommelfingerregel, at den ansatte får en uges godtgørelse for hvert års ansættelse. Efter funktionærlovens § 2 b kan godtgørelsen i normaltilfælde højst udgøre tre måneders løn, mens den i særlige tilfælde kan stige indtil 6 måneders løn. I praksis synes godtgørelsesbeløbet i normale tilfælde at ligge på 8-12 ugers løn.
- Side 96 -
...opsige en medarbejder. En særlig klar regel om opsigelse grundet sygefravær er 120-dages reglen i funktionærlovens § 5, stk. 2. Bestemmelsen tager ganske vist sigte på et forkortet opsigelsesvarsel, men i praksis vil en opsigelse i overensstemmelse med reglen også som altovervejende regel være saglig efter funktionærlovens § 2 b, jf. U 2002.2626 H.
- Side 100 -
...at iagttage sin tilpasningsforpligtelse, kan den opsagte lønmodtager tilkendes en godtgørelse. Denne godtgørelse ligger generelt på et væsentligt højere niveau end ved urimelige opsigelser efter f.eks. funktionærlovens § 2 b. Det normale godtgørelsesniveau efter forskelsbehandlingsloven svarer til 9 måneders løn, jf. U 2013.2575 H og U 2015.3827 H.