Bøger, som nævner Funktionærloven § 2b

Arbejdsgiverens opsigelse

- Side 615 -

...en »opsigelse«, da arbejdsgiveren alene kan gennemføre en væsentlig ændring med en medarbejders opsigelsesvarsel. Det er derfor muligt for en lønmodtager at påberåbe sig f.eks. funktionærlovens § 2 b, hvis lønmodtageren vælger at fratræde sin stilling ved arbejdsgiverens varsling af en væsentlig ændring, jf. nærmere herom i kapitel 18, afsnit 3.2.2.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...er også muligt for en lønmodtager at påberåbe sig rimelighedskravet ved en bortvisning, jf. funktionærlovens § 2 b, stk. 3. Det er dog ikke nok, at bortvisningen er uberettiget, men arbejdsgiveren skal heller ikke have haft en rimelig grund til at opsige medarbejderen i det forhold, der ligger til grund for bortvisningen, jf. kapitel 22, afsnit 4.3.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...en lønmodtager kan påberåbe sig at være urimeligt opsagt, hvis lønmodtageren selv (med rette) har hævet ansættelsen. Østre Landsret har i en dom af 16. juni 2014 (B-3353-13) afvist, at en lønmodtager kunne påberåbe sig funktionærlovens § 2 b i et tilfælde, hvor medarbejderen hævede en ansættelse som følge af arbejdsgiverens manglende lønudbetaling.

Læs på Jurabibliotek



Anciennitetskravet

- Side 616 -

funktionærlovens § 2 b mindst ét års uafbrudt ansættelse, i § 4, stk. 3, i DA og FH’s hovedaftale mindst 9 måneders uafbrudt ansættelse og i overenskomsterne på det offentlige område mindst 8 måneders uafbrudt ansættelse.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Anciennitetskravet skal være opfyldt på opsigelsestidspunktet. Det vil således ikke være tilstrækkeligt til at være omfattet af funktionærlovens § 2 b, at en funktionær opnår at have været ansat uafbrudt i ét år på fratrædelsestidspunktet.

Læs på Jurabibliotek



Rimelighedsvurderingen

- Side 617 -

Hverken funktionærlovens § 2 b eller de kollektive overenskomster opstiller specifikke retningslinjer for, hvornår en afskedigelse er rimeligt begrundet. Det fremgår kun af bestemmelserne, at en afskedigelse kan være rimeligt begrundet i både den ansattes og virksomhedens forhold.

Læs på Jurabibliotek



Advarsel og omplacering

- Side 618 -

...for at opsige en medarbejder. Der er således efter bestemmelserne ikke en almen pligt for en arbejdsgiver til at give en advarsel inden opsigelse eller at overveje omplacering af medarbejderen som alternativ til en opsigelse. I praksis spiller det imidlertid en rolle, om en arbejdsgiver har eller burde have overvejet alternativer til en opsigelse.

Læs på Jurabibliotek



Afskedigelsesprocedurens betydning

- Side 620 -

...ikke udløse et krav på godtgørelse eller anden økonomisk kompensation. I U 2008.41 H blev en kommune på linje hermed frifundet for et godtgørelseskrav for en påstået mangelfuld partshøring allerede af den grund, at lønmodtageren ikke havde anfægtet afskedigelsens saglighed ved et afskedigelsesnævn i henhold til overenskomstens nærmere regler herom.

Læs på Jurabibliotek



Bevisbyrde

- Side 621 -

Det er efter almindelige bevisregler lønmodtageren, der må kunne godtgøre at have et krav på godtgørelse for en påstået urimelig opsigelse. Hverken funktionærlovens § 2 b eller overenskomsterne indeholder en delt bevisbyrde, som tilfældet er med ligebehandlings- og forskelsbehandlingslovene.

Læs på Jurabibliotek



Reklamationspligt og påtalefrister

- Side 622 -

I funktionærlovens § 2 b er der ikke frister for lønmodtagerens påtale af en opsigelse som urimelig eller for indbringelse af en påstået urimelig opsigelse for domstolene. I kollektive overenskomster vil der til gengæld ofte være fastsat en nærmere procedure med frister for behandlingen af en opsigelse.

Læs på Jurabibliotek



Sygdom og sygefravær

- Side 627 -

...funktionær godtgørelse efter funktionærlovens § 2 b. En opsigelse efter bestemmelsen kan dog være i strid med forskelsbehandlingsloven, hvis sygdommen har karakter af et handicap, og arbejdsgiveren ikke har iagttaget sin tilpasningsforpligtelse efter forskelsbehandlingslovens § 2 a, jf. U 2015.3827 H, der er nærmere behandlet i kapitel 10, afsnit 4.2.

Læs på Jurabibliotek



Medarbejdere med høj anciennitet

- Side 634 -

En arbejdsgiver er hverken efter funktionærlovens § 2 b eller de kollektive overenskomster forpligtet til at afskedige medarbejdere efter anciennitet. Der er dog ikke noget til hinder for, at en (privat) arbejdsgiver har forpligtet sig til i f.eks. en lokalaftale at udvælge medarbejdere efter anciennitet.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 636 -

...jf. U 2007.537 H om opsigelse af en ambassaderåd i Udenrigsministeriet. Den ansatte procederede på 25-årsreglen, men Højesteret tillagde ikke den høje anciennitet særlig betydning. En arbejdsgiver har dog også efter funktionærlovens § 2 b en forpligtelse til at tage hensyn til medarbejdere med meget høj anciennitet, jf. U 2012.41 Ø og U 2012.805 V.

Læs på Jurabibliotek


Underkendelse

En urimelig opsigelse kan sanktioneres efter såvel funktionærlovens § 2 b som de kollektive overenskomster, men der er ikke tale om en ensartet sanktionsmodel.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 637 -

...ikke adgang til at underkende en urimeligt begrundet afskedigelse efter funktionærlovens § 2 b. Muligheden for at underkende en afskedigelse har været overvejet, men afvist med henvisning til den meget langsommelige sagsbehandling ved domstolene sammenlignet med det fagretlige system.88. Betænkning 1022/1984 om revision af funktionærloven, s. 19 f.

Læs på Jurabibliotek



Godtgørelse

- Side 638 -

...skal godtgørelsen fastsættes under hensyn til funktionærens ansættelsestid og sagens øvrige omstændigheder. Godtgørelsen kan ikke overstige lønnen for en periode svarende til halvdelen af det opsigelsesvarsel, der tilkommer funktionæren efter § 2, stk. 2 og 3. For lønmodtagere, der er fyldt 30 år, kan godtgørelsen altid udgøre indtil 3 måneders løn.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...efter et andet retsgrundlag, hvis bestemmelserne kompenserer lønmodtageren for de samme forhold, jf. U 2015.1318 H om forskelsbehandling efter ligebehandlingsloven og uberettiget opsigelse efter erhvervsuddannelsesloven og U 2018.1766 H om en urimelig opsigelse efter funktionærlovens § 2 b og en uberettiget ophævelse efter erhvervsuddannelsesloven.

Læs på Jurabibliotek



Medlemmer af samarbejdsudvalg

- Side 649 -

...eventuelt funktionærlovens § 2 b). Det er ikke uforeneligt med lov om information og høring, at afskedigelsesbeskyttelsen er anderledes efter samarbejdsaftalen, end den er efter lovens § 8, jf. U 2011.1199 V. Landsretten havde forinden forelagt spørgsmålet for EU-Domstolen, der udtalte sig ved dom af 11. februar 2010 i C-405/08, Ingeniørforeningen.

Læs på Jurabibliotek