- Side 414 -
...bortvisning. Højesteret fandt vedrørende bortvisningsspørgsmålet, at arbejdsgiveren ikke havde godtgjort, at den ansatte havde videregivet oplysninger om forretningshemmeligheder eller i øvrigt havde tilsidesat sin loyalitetsforpligtelse. Der var derfor ikke rimeligt grundlag for bortvisning eller opsigelse af den ansatte. Godtgørelse herfor efter FUL § 2 b
- Side 418 -
Hvis bortvisningen skyldes forhold, som end ikke kunne have båret en opsigelse med sædvanligt varsel, kan den ansatte rejse krav både efter FUL § 3 og FUL § 2 b om usaglig afskedigelse, se herom nedenfor.
- Side 426 -
...sektor.5151. Sml. Andersen, Jon: SIFU-princippet i offentligretlig belysning, U 1991B.272. Arbejdsretten har således anset en kollektiv overenskomst i den offentlige sektor, som foreskrev afskedigelse efter et anciennitetsprincip, for ugyldig som stridende mod en forvaltningsretlig pligt til at sikre den bedst kvalificerede arbejdskraft.5252. A 1999.623.
- Side 427 -
Maksimumgrænsen for godtgørelse ved urimelige opsigelser er pr. 1. januar 1993 forøget fra 39 ugers løn til 52 ugers løn. Størrelsen af en evt. godtgørelse skal afhænge af sagens omstændigheder og den uberettiget afskedigedes anciennitet. Godtgørelsen kan ikke overstige 52 ugers løn. Til sammenligning er maksimum for godtgørelse efter FUL § 2 b et halvt års løn.
- Side 429 -
...under hensyn til funktionærens ansættelsestid og sagens øvrige omstændigheder, men kan ikke overstige funktionærens løn for en periode svarende til halvdelen af det opsigelsesvarsel, der tilkommer den pågældende i henhold til § 2, stk. 2 og 3. Er funktionæren ved opsigelsen fyldt 30 år, kan godtgørelsen dog udgøre indtil 3 måneders løn, jf. FUL § 2 b.
(...)
...implementeringen af forbuddet mod aldersdiskrimination ved ændring af forskelsbehandlingsloven og FUL § 2 b i 2004 gjaldt en 18-årsgrænse. Den blev ophævet, i slutningen af 2004, fordi den blev anset for stridende mod beskæftigelsesdirektivet.5757. 2000/78/EF. 30-årsgrænsen blev opretholdt. Den strider formentlig også mod beskæftigelsesdirektivet.
(...)
...havde blandet sig i teknikerens arbejde, selv om teknikeren gentagne gange havde frabedt sig dette. Der blev herudover lagt vægt på, at teknikeren havde været ansat i virksomheden i over 19 år, og at han ikke forud for episoden havde modtaget nogen udtrykkelig advarsel. Herefter var en opsigelse ikke rimeligt begrundet, idet en advarsel, eventuelt
(...)
- Side 430 -
...omplacering, ville have været en mere passende og tilstrækkelig reaktion. Teknikeren havde derfor krav på godtgørelse efter FUL § 2 b, og godtgørelsen blev fastsat til et beløb svarende til 4 måneders løn under henvisning til ansættelsens varighed og til, at TDC ikke havde været tilstrækkelig omhyggelig med at få sagen oplyst i forbindelse med bortvisningen.
(...)
FUL § 2 b hjemler ikke underkendelse. Hvis arbejdsgiveren er medlem af DA, kan sager om afskedigelse af funktionærer i stedet for indbringes for Afskedigelsesnævnet efter Hovedaftalens § 4, stk. 3, jf. foran.
- Side 435 -
Indtil Hovedaftalen mellem LO og DA af 1960 gjaldt på arbejderområdet en næsten undtagelsesfri hovedregel om fri afskedigelsesret for arbejdsgivere i den private sektor.8080. Jf. K 20 fra 1910. På funktionærområdet gjaldt noget tilsvarende, indtil den regel om beskyttelse mod usaglig afskedigelse, der nu findes i FUL § 2 b, blev indsat i FUL i 1964.
(...)
...overenskomstdækkede arbejdstagere blev sådan afskedigelse anset for overenskomstbrud.8181. Se således allerede K 71 fra 1912. For funktionærer var der beskyttelse i FUL § 10.8282. Oprindelig FUL § 8. Efter 1964 kan overtrædelse af FUL § 10 sammenholdt med FUL § 2 b danne grundlag for et godtgørelseskrav. Før 1964 hjemlede FUL ikke godtgørelseskrav.
- Side 436 -
...tilkendelse af godtgørelse som følge af, at afskedigelsen af en ansat i en privat virksomhed ikke er rimeligt begrundet i den ansattes eller virksomhedens forhold, kun kan ske, hvis der er hjemmel hertil i lov, kollektiv overenskomst eller anden aftale. Dette er forudsat ved gennemførelsen af funktionærlovens § 2 b og tilsvarende bestemmelser i lovgivningen
- Side 442 -
...at arbejdsforholdet anses for opsagt. De overenskomstmæssige varsler for kollektive kampskridt omfatter både strejke og lockouter (og andre kollektive kampskridt). De går som nævnt forud for individuelle opsigelsesvarsler. Hovedaftalens § 4, stk. 3, og FUL § 2 b beskytter kun mod usaglige enkeltmandsafskedigelser, ikke mod evt. usaglige lockouter.