- Side 294 -
...funktionærlovens § 2 b – at den kvindelige administrationsassistent havde påvist faktiske omstændigheder, der gav anledning til at formode, at afskedigelsen var udtryk for direkte eller indirekte forskelsbehandling på grund af den kvindelige administrationsassistents » italesættelse af, at hun var blevet udsat for seksuel chikane i virksomheden. «
- Side 297 -
...tilsyneladende også vægt i relation til årsagssammenhængen/at afskedigelserne heller ikke efter en »almindelig« saglighedsvurdering efter funktionærlovens § 2 b (eller uden for funktionærlovens område § 4, stk. 3, i Hovedaftalen indgået mellem DA og LO (nu FH)), ville have været saglig/rimelig begrundet i enten medarbejderens egne eller virksomhedens forhold.
(...)
...blev tilkendt en godtgørelse efter ligebehandlingslovens § 16, stk. 2 og 3, jf. § 9. Landsretten udtalte med henvisning til saglighedskravet i funktionærlovens § 2 b, at manden havde påvist faktiske omstændigheder. Se også i samme retning Sø- og Handelsrettens dom af 14. august 1998 18 18. S-nr. 9808-4 S&H. afsagt inden for ligelønslovens område.
- Side 299 -
...af godtgørelsen skulle ske med udgangspunkt i de niveauer, der gør sig gældende for gravide og barslende, der afskediges. Arbejdsgiveren anførte derimod, at en eventuel godtgørelse skulle fastsættes med udgangspunkt i funktionærlovens § 2 b eller § 4, stk. 3, i Hovedaftalen mellem DA og LO (nu FH), hvorved godtgørelsen ville blive betydeligt lavere.