- Side 294 -
...jf. funktionærlovens § 2 b – at den kvindelige administrationsassistent havde påvist faktiske omstændigheder, der gav anledning til at formode, at afskedigelsen var udtryk for direkte eller indirekte forskelsbehandling på grund af den kvindelige administrationsassistents »italesættelse af, at hun var blevet udsat for seksuel chikane i virksomheden.«
- Side 297 -
...tilsyneladende også vægt i relation til årsagssammenhængen/at afskedigelserne heller ikke efter en »almindelig« saglighedsvurdering efter funktionærlovens § 2 b (eller uden for funktionærlovens område § 4, stk. 3, i Hovedaftalen indgået mellem DA og LO (nu FH)), ville have været saglig/rimelig begrundet i enten medarbejderens egne eller virksomhedens forhold.
(...)
...blev tilkendt en godtgørelse efter ligebehandlingslovens § 16, stk. 2 og 3, jf. § 9. Landsretten udtalte med henvisning til saglighedskravet i funktionærlovens § 2 b, at manden havde påvist faktiske omstændigheder. Se også i samme retning Sø- og Handelsrettens dom af 14. august 19981818. S-nr. 9808-4 S&H. afsagt inden for ligelønslovens område.
- Side 299 -
...af godtgørelsen skulle ske med udgangspunkt i de niveauer, der gør sig gældende for gravide og barslende, der afskediges. Arbejdsgiveren anførte derimod, at en eventuel godtgørelse skulle fastsættes med udgangspunkt i funktionærlovens § 2 b eller § 4, stk. 3, i Hovedaftalen mellem DA og LO (nu FH), hvorved godtgørelsen ville blive betydeligt lavere.