- Side 73 -
...pådrager sig et erstatningsansvar over for arbejdsgiveren, i de situationer, hvor medarbejderen enten udebliver fra tjenesten eller helt undlader at tiltræde denne på det tidspunkt, hvor ansættelsesforholdet skulle påbegyndes, jf. funktionærlovens § 4. I disse tilfælde kan medarbejderen risikere at ifalde et erstatningsansvar over for virksomheden.
(...)
...erstatningsregler, indtale et yderligere krav over for medarbejderen. Virksomhedens tab i disse situationer er ofte annonceudgifter, rekrutteringsudgifter mv. Der stilles i retspraksis ret store krav til dokumentationen af virksomhedens tab, samt til rimeligheden af et sådant supplerende erstatningskrav jf. Østre Landsrets dom af 5. december 2005 s. 79.
(...)
I U 2010.243 H fastslog Højesteret, at virksomheden havde ret til erstatning efter funktionærlovens § 4 svarende til en halv månedsløn. I denne sag var der tale om en økonomidirektørs manglende tiltræden af stillingen. Parterne var enige om, at beløbet dækkede ekstraudgifter til løn og revisorbistand for 2005.
(...)
- Side 77 -
Funktionærlovens § 4 – arbejdsgivers erstatningskrav mod medarbejderen
(...)
...medarbejderen at levere sin del af den kontraktlige forpligtelse, vil der være tale om en misligholdelse af ansættelsesforholdet. Funktionærlovens § 4 danner et direkte hjemmelsgrundlag for arbejdsgiveren for at kræve erstatning af funktionæren for det tab, arbejdsgiveren måtte lide ved, at funktionæren forlader tjenesten eller aldrig tiltræder stillingen.
(...)
Bestemmelsen blev indført ved vedtagelsen af funktionærloven, og har ikke siden været ændret. Funktionærlovens § 4 bestemmer, at:
- Side 78 -
Medarbejderen blev frifundet for virksomhedens krav, jf. funktionærlovens § 4, idet virksomheden ikke havde bevist et tab. Landsretten stadfæstede dommen.
- Side 79 -
Østre Landsret, der ændrede byrettens dom, fandt, at virksomhedens udgifter kunne kræves erstattet af medarbejderen, jf. funktionærlovens § 4, med et skønsmæssigt fastsat beløb på 40.000 kr. Dette beløb blev modregnes i medarbejderens tilgodehavende.
...børnepasningsproblemer – der var varslet om overarbejdet i god tid, ikke havde haft rimelig grund til at udeblive. Bortvisningen var derfor berettiget, og virksomheden havde derfor krav på erstatning efter funktionærlovens § 4. Landsretten fandt, at dette erstatningskrav efter omstændighederne kunne anvendes til modregning i skyldig feriegodtgørelse.
- Side 80 -
Sø- og Handelsretten lagde til grund, at det var en forudsætning i medarbejderen stilling, at han var i stand til selv at føre virksomhedens bil under besøg hos kunder i Tyskland og Schweiz. Sø- og Handelsretten fandt, at bortvisningen var berettiget, jf. funktionærlovens § 4.
- Side 84 -
Østre Landsret, som ændrede byrettens dom, fandt, at virksomhedens udgifter kunne kræves erstattet, jf. funktionærlovens § 4, med et skønsmæssigt fastsat beløb på 40.000 kr. Dette beløb blev modregnet i medarbejderens tilgodehavende.
...hendes manglende deltagelse i status ikke beroede på manglende vilje, men på børnepasningsproblemer. Bortvisningen af medarbejderen var derfor berettiget, og virksomheden havde derfor krav på erstatning efter funktionærlovens § 4. Landsretten fandt, at dette erstatningskrav efter omstændighederne kunne anvendes til modregning i skyldig feriegodtgørelse.