- Side 237 -
...I den anden sag fremgik det varslede merarbejde af en vagtliste. Med dissens (4-3) fandt Højesteret, at det varslede merarbejde havde karakter af en kortvarig, midlertidig udvidelse af den normale arbejdsforpligtelse. Funktionærlovens § 5 om sygdom som lovligt forfald fandtes ikke at hjemle lønmodtagerne krav på vederlag for det aftalte merarbejde.
(...)
...varierende månedligt merarbejde, fik ikke i forbindelse med sygdom tillagt en gennemsnitlig merarbejdsfortjeneste ud over den faste løn. Højesteret udtalte, at lønnen i sygdomstilfælde efter funktionærlovens § 5 som udgangspunkt må bestemmes som vederlaget for den arbejdsydelse, som funktionæren efter ansættelsesvilkårene er antaget til fast at udføre.
(...)
- Side 238 -
...Retten fandt, at eftersom aftalen var i begge parters interesse, måtte aftalen vurderes som en helhed. Selvom aftalen indebar, at der ikke blev betalt præstationsløn under sygdom og ferie, var der ikke tale om en sådan fravigelse af funktionærlovens § 5 og ferielovens § 14 (den nuværende § 23), at aftalen kunne tilsidesættes som ugyldig. (Dissens 4-1).
- Side 260 -
...ansættelseskontrakten, jf. også princippet i funktionærlovens § 5. Ved bedømmelsen af, om der er tale om sygdom, vil det blandt andet være naturligt at lægge vægt på, om der er tale om en sygdom, der ville udløse ret til sygedagpenge efter lov om sygedagpenge. Det gælder, uanset om lønmodtageren opfylder beskæftigelseskravet i lov om sygedagpenge eller ej.
(...)
...sygdom i henholdsvis funktionærlovens § 5 og sygedagpengelovens § 8, stk. 4. Der er ikke grund til at antage, at en lønmodtager efter § 25 i ferieloven skal stilles bedre ved selvforskyldt sygdom end en lønmodtager, der er omfattet af funktionærlovens bestemmelse om løn under sygdom og sygedagpengelovens bestemmelse om ret til sygedagpenge under sygdom.