- Side 547 -
120-dages-reglen i funktionærlovens § 5, stk. 2 har levet en omtumlet tilværelse helt tilbage fra funktionærlovens ikrafttræden i 1938.
- Side 550 -
...umiddelbar tilknytning til udløbet af 120 sygedage, jf. funktionærlovens § 5, stk. 2.”, mens en Vestre Landsrets dom har fastslået, at opsigelse på 130-dagen fra en offentlig arbejdsgiver ikke var afgivet rettidigt, jf. VLD af 3. juni 1992 (B-1020-90). U 1994.1000 Ø har accepteret opsigelse på 133. sygedag, men hvor høring var sket på 126. sygedag.
- Side 557 -
...120-dages-reglen. Dette må efter forfatterens opfattelse forstås således, at Højesteret generelt gør op med tidligere retspraksis, således at man ved deltidssygemeldinger fremover ikke kan medtælle weekender, fri- og helligdage, uanset på hvilke dage sygefraværet er placeret det vil sige heller ikke, når det er placeret umiddelbart før og efter en fridag.
(...)
- Side 558 -
...praksis, der har udviklet sig ved fuldtidssygemeldinger. Man kan med rette stille det spørgsmål, hvorfor 5 sygedage under en fuldtidssygemelding skal vægte med 7 dage i optællingen til 120, mens 5 sygedage under en deltidssygemelding alene skal vægte med 5 dage, svarende til det faktiske fravær. Dette spørgsmål mangler derfor også en endelig afklaring.
...nedsat tid. Højesteret fandt endvidere, at konsekvensen heraf må være, at en arbejdsgivers afslag på, at funktionæren kan arbejde på nedsat tid i en sygeperiode, ikke kan medføre, at den periode, hvor funktionæren herefter modtager løn under sit sygefravær, ikke fuldt ud kan medregnes i de 120 dage med løn under sygdom, jf. funktionærlovens § 5, stk. 2.
- Side 560 -
...opretholdes, jf. ovenfor pkt. 8. Hertil kommer spørgsmålet om, hvornår en opsigelse efter funktionærlovens § 5, stk. 2, tillige kan udgøre en urimelig opsigelse efter funktionærlovens § 2 b, herunder om dette eventuelt kunne være tilfældet, hvis sygdommen er foranlediget af arbejdets udførelse eller en arbejdsskade sammenholdt med nogle andre forhold.
(...)
Selvom en ophævelse af bestemmelsen i funktionærlovens § 5, stk. 2 – også på det private område – i flere henseender kunne være ønskværdig, er der ikke forfatteren bekendt noget foreliggende initiativ på nuværende tidspunkt omkring hverken ændring eller ophævelse af bestemmelsen.