- Side 398 -
...funktionærs tjenesteforsømmelse pga. sygdom betragtes som lovligt forfald, medmindre funktionæren har pådraget sig sygdommen ved forsæt eller grov uagtsomhed, eller han ved stillingens overtagelse svigagtigt har fortiet, at han led af den pågældende sygdom. For andre grupper af ansatte må gælde noget tilsvarende ud fra almindelige kontraktretlige regler.
- Side 399 -
For funktionærers vedkommende8181. Efter FUL § 5, stk. 4. har arbejdsgiveren under sygdom af mere end 14 dages varighed ret til − uden udgift for funktionæren − at kræve nærmere oplysninger om sygdommens varighed gennem funktionærens læge eller en af funktionæren valgt specialist.
(...)
- Side 400 -
...betydning. Arbejdsgiveren kan derfor sige arbejdstageren op med respekt af de normale opsigelsesvarsler. Men som det fremgår af det foregående, kan arbejdsgiveren ikke ophæve forholdet uden varsel pga. arbejdstagerens udeblivelse i forbindelse med sygdom, og der kan kun opsiges med forkortet varsel i det i FUL § 5, stk. 2, nævnte tilfælde (120-dagesreglen).
(...)
...under sygdom i 120 dage.8484. Se fra praksis om denne bestemmelse U 1951.166, U 1959.471 H og U 1973.555 H. Se om samspillet mellem sygdom og handicap og om Sø- og Handelsrettens spørgsmål til EU-Domstolen om 120-dagesreglen i Ring og Werge-sagerne8585. Forenede sager C-335/11 og C-337/11, Ring/Werge. foran i kap. 9 om ligestilling og diskrimination.
Funktionærer er som hovedregel efter FUL § 5 berettigede til løn under sygdom. Rettigheden fremgår ikke direkte af bestemmelsen, men er indfortolket i retspraksis. Tilsvarende gælder ifølge kollektiv overenskomst for en række mellem- og højere uddannede arbejdstagere. Er arbejdstageren berettiget til