- Side 341 -
...(Høj Pedersen), at EU-retten var til hinder for en national lovgivning, der stillede en lønmodtager, der var uarbejdsdygtig på grund af graviditet, ringere end en lønmodtager, der var uarbejdsdygtig som følge af sygdom. Dommen gav anledning til en ændring af funktionærlovens § 7 og en række opfølgende retssager, jf. nærmere herom i afsnit 3.2.2.a.
- Side 344 -
...tilsyneladende hverken afgav skriftligt eller mundtligt indlæg i den sag, hvor Domstolen vurderede, om funktionærlovens § 7, stk. 2, var kønsdiskriminerende, jf. dom af 19.11.1996 i C-66/96 (Høj Pedersen). At den danske regering ikke ønskede hverken at forklare eller forsvare den danske retstilstand, kan næppe have sendt de bedste signaler til EU-Domstolen.
- Side 355 -
...tidspunkt, hvor de blev uarbejdsdygtige som følge af graviditeten og i en samlet periode på højst 5 måneder. Den gravide havde i alle tilfælde krav på dagpenge efter dagpengelovens regler herom, medmindre der var krav på (fuld) løn efter en kollektiv overenskomst. Bestemmelsen i § 7, stk. 2, omfattede i praksis tilfælde, hvor uarbejdsdygtigheden beroede
(...)
- Side 356 -
...imidlertid kun situationer opstået efter lovens ikrafttræden (juni 1999), og den afgjorde derfor ikke den verserende retssag, som havde givet anledning til forelæggelsen for EU-Domstolen. Den sagsøgte arbejdsgiver valgte imidlertid at tage bekræftende til genmæle, og Sø- og Handelsretten afsagde den 9.11.1999 (F-21-93) dom i overensstemmelse hermed.
- Side 363 -
...EU-konform fortolkning beror det formentlig på, at forarbejderne udtrykker et klart politisk valg, og at Højesteret har haft en fast praksis om forståelsen af bestemmelsen, jf. senest U2008.1892H. Det synes på denne baggrund ikke muligt – inden for rammerne af en traditionel dansk retskildelære – at foretage en EU-konform fortolkning af bestemmelsen.