Gældsinddrivelsesbekendtgørelsen Kapitel 15

Denne konsoliderede version af gældsinddrivelsesbekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det offentlige

Bekendtgørelse nr. 1110 af 25. oktober 2024

Kapitel 15 Restanceinddrivelsesmyndighedens vurderinger af retskraft og datafejl hos fordringer, der er under inddrivelse eller er under opkrævning og forudsættes dækket ved modregning, fravigelse af dækningsrækkefølgen som følge af disse vurderinger samt forrentning af sådanne fordringer, der er under inddrivelse
§ 50

Ved restanceinddrivelsesmyndighedens opgave med at afklare, om fordringer, der er overdraget til restanceinddrivelsesmyndigheden, og fordringer, der er under opkrævning og i medfør af § 7, stk. 1, i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige forudsættes dækket ved modregning, og renter, gebyrer og andre omkostninger vedrørende disse fordringer er retskraftige og uden datafejl, finder § 4 og § 7, stk. 1, i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige ikke anvendelse på rækkefølgen for vurderingerne.

Stk. 2 Når restanceinddrivelsesmyndigheden retskraftvurderer fordringer vedrørende skyldneren, og fordringerne ikke er berørt af mistanke om datafejl, jf. stk. 3, retskraftvurderes først bøder, dernæst private krav på underholdsbidrag og endelig andre fordringer. Restanceinddrivelsesmyndigheden kan dog vælge at fravige rækkefølgen efter 1. pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor. Retskraftvurderingerne foretages derudover således, at det i henhold til den anslåede kursværdi størst mulige beløb i forhold til den anvendte tid søges retskraftvurderet. For bøder gennemføres retskraftvurderingen dog så vidt muligt inden udløbet af forældelsesfristen for bødens forvandlingsstraf.

Stk. 3 Ved mistanke om datafejl, der kan have betydning for inddrivelse, modregning eller dækning, vurderes fordringerne i den rækkefølge, som af restanceinddrivelsesmyndigheden skønnes hensigtsmæssig. Restanceinddrivelsesmyndigheden kan ved vurderingen af, hvilken rækkefølge der er hensigtsmæssig, bl.a. tage hensyn til fordringernes beløb, fejlens karakter, undersøgelsernes kompleksitet og mulighederne for at opnå betaling.

Stk. 4 Ved modtagelsen af en betaling anvendes beløbet til at dække fordringer, der er konstateret retskraftige og uden datafejl, i overensstemmelse med § 4 i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige. Er der herefter et beløb i overskud, og har skyldneren hos restanceinddrivelsesmyndigheden anden gæld med tvivlsom retskraft eller mistanke om datafejl under inddrivelse, vurderer og dækker restanceinddrivelsesmyndigheden ud fra rækkefølgen i stk. 2 og 3 så stor en del af denne gæld, som beløbsmæssigt svarer til det overskydende beløb, idet renter og lignende ydelser dog vurderes sidst, jf. stk. 6, 1. pkt. Er den anden gæld, jf. 2. pkt., registreret i DMI, gælder dog § 18 j, stk. 2, i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige. Restanceinddrivelsesmyndigheden kan fravige den i 1. pkt. nævnte rækkefølge, hvis det efter restanceinddrivelsesmyndighedens vurdering vil forsinke anvendelsen af det overskydende beløb til dækning af skyldnerens øvrige gæld under inddrivelse. I så fald kan restanceinddrivelsesmyndigheden vurdere og dække de fordringer, der vurderes hurtigst at kunne anvendes til en dækning med det overskydende beløb.

Stk. 5 I forbindelse med en modregning og i forbindelse med anvendelse af et overskydende beløb, jf. § 4, stk. 5, og § 10, stk. 9, i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige og bekendtgørelsens § 7, stk. 4 og 5, kan rækkefølgen, der efter § 7, stk. 1 og 2, i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige eller efter regler i anden lovgivning skal anvendes ved dækning af fordringer, og rækkefølgen for vurderinger, jf. bekendtgørelsens § 50, stk. 2 og 3, fraviges, så beløbet først anvendes til at dække fordringer, der er konstateret retskraftige og uden datafejl. Er der herefter et beløb i overskud, og har skyldneren anden gæld med tvivlsom retskraft eller mistanke om datafejl, som i § 7, stk. 1, i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige forudsættes dækket ved modregning, vurderer og dækker restanceinddrivelsesmyndigheden ud fra rækkefølgen i bekendtgørelsens § 50, stk. 2 og 3, så stor en del af denne gæld, som beløbsmæssigt svarer til det overskydende beløb, idet renter og lignende ydelser dog vurderes sidst, jf. stk. 6, 1. pkt. Restanceinddrivelsesmyndigheden kan fravige denne rækkefølge for vurderingerne eller beslutte, at der helt eller delvist ikke skal ske modregning i udbetalingen, hvis det under hensyntagen til tilrettelæggelsen af restanceinddrivelsesmyndighedens drift, udbetalingsfristen, fordringernes beløb, fejlens karakter eller undersøgelsernes kompleksitet findes hensigtsmæssigt.

Stk. 6 Renter og lignende ydelser, der omfattes af forældelseslovens § 23, stk. 2, vurderes alene, hvis den fordring, de vedrører, er retskraftig og uden datafejl. En vurdering af renter og lignende ydelser, jf. 1. pkt., finder ikke sted, hvis de afskrives efter § 16, stk. 1, i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, fordi det vil være forbundet med uforholdsmæssige omkostninger at foretage en vurdering af dem.

§ 51

For en fordring, der den 1. november 2024 eller senere er under inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden og omfattes af § 5, stk. 1, 1.-4. pkt., i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, indtræder en rentefritagelse efter den nævnte lovs § 5, stk. 1, 5. pkt., fra og med den 1. i den anden måned efter den dag, hvor restanceinddrivelsesmyndigheden har registreret kendskab til eller mistanke om datafejl, der er til hinder for inddrivelse, eller tvivl om retskraften, hvis der også denne 1. dag i den anden måned er registreret et sådant kendskab eller tvivl om retskraften. Rentefritagelsen gælder indtil det tidspunkt, der følger af stk. 3.

Stk. 2 For fordringer, hvor den i stk. 1 nævnte registrering er foretaget inden den 1. november 2024, kan rentefritagelsen efter stk. 1 tidligst indtræde den 1. november 2024. For fordringer omfattet af 1. pkt. indtræder rentefritagelsen den 1. november 2024, hvis fordringen har den i stk. 1 nævnte registrering denne dag og den 30. september 2024.

Stk. 3 Skyldneren skal så vidt muligt af restanceinddrivelsesmyndigheden varsles om, at rentefritagelsen efter stk. 1 ophører. Rentefritagelsen ophører, når der er gået 14 dage fra datoen for varslet. Et det ikke muligt at sende et varsel til skyldneren, ophører rentefritagelsen, når der er gået 14 dage fra restanceinddrivelsesmyndighedens beslutning om ophøret. Et varsel eller en beslutning om ophør af rentefritagelsen kan tidligst sendes eller træffes, den 1. i den anden måned efter at den i stk. 1 nævnte registrering ikke længere foreligger.

Stk. 4 Restanceinddrivelsesmyndigheden kan ved beslutningen om, hvornår skyldneren skal varsles eller beslutning skal træffes om ophør af rentefritagelsen, jf. stk. 3, tage hensyn til bl.a. størrelsen på den eller de fordringer, som rentefritagelsen efter stk. 1 skal ophøre for. Varsel eller beslutning om ophør af rentefritagelsen, jf. stk. 3, kan bl.a. undlades, når størrelsen på den eller de fordringer, som rentefritagelsen efter stk. 1 skal ophøre for, er under 200 kr. Et varsel eller en beslutning skal dog sendes eller træffes mindst én gang om året.

Stk. 5 Restanceinddrivelsesmyndigheden opkræver ikke gebyr hos skyldneren ved varsling af eller beslutning om ophør af rentefritagelse, jf. stk. 3.

§ 52

Opskrives en fordring, der er nedskrevet til nul, omfattes fordringen af en rentefritagelse efter § 5, stk. 1, 5. pkt., i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, hvis fordringen på det tidspunkt, hvor den blev nedskrevet, var omfattet af rentefritagelsen.

Stk. 2 Foreligger en registrering som anført i § 51, stk. 1, ikke længere for en til nul nedskrevet fordring, når en opskrivning af fordringen modtages til inddrivelse, kan varsel eller beslutning efter § 51, stk. 2, tidligst sendes eller træffes, når opskrivningen af fordringen er modtaget til inddrivelse.

Stk. 3 Opskrives en fordring, der er nedskrevet til nul, og var fordringen ikke omfattet af en rentefritagelse efter § 5, stk. 1, 5. pkt., i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, da den blev nedskrevet, indtræder en rentefritagelse efter den nævnte lovs § 5, stk. 1, 5. pkt., fra og med den 1. i den anden måned efter den dag, hvor restanceinddrivelsesmyndigheden modtog opskrivningen, hvis der både ved modtagelsen af opskrivningen af fordringen og den 1. i den anden måned efter modtagelsen hos restanceinddrivelsesmyndigheden er registreret kendskab til eller mistanke om datafejl, der er til hinder for inddrivelse, eller tvivl om retskraften.