Kapitel 4 Afdragsordninger
Afgørelse om afdragsordninger for gæld, der inddrives af restanceinddrivelsesmyndigheden, herunder renter, omkostninger, gebyrer og udlagte retsafgifter, træffes af restanceinddrivelsesmyndigheden. Afgørelsen træffes over for personer på grundlag af en beregnet betalingsevne, svarende til en procentdel (afdragsprocent) af skyldnerens årlige nettoindkomst opgjort som den årlige indkomst inklusive indtægter omfattet af § 17, fratrukket arbejdsmarkedsbidrag, pensionsindbetalinger foretaget af en arbejdsgiver, ATP-bidrag, bidrag til den obligatoriske pensionsordning og skat, jf. dog stk. 6 og 11. Restanceinddrivelsesmyndigheden skal skriftligt varsle skyldneren om, at en afdragsordning agtes iværksat, medmindre det som følge af forudgående dialog med skyldner må anses for ubetænkeligt at træffe afgørelse uden varsel. Varslet skal angive den beregnede betalingsevne, det beregnede månedlige afdrag efter stk. 2, hvilken nettoindkomst der er lagt til grund ved beregning af betalingsevnen, hvilke fordringer der er omfattet af varslet, fordringernes samlede størrelse og det inddrivelsessystem, fordringerne er registreret i. Sammen med varslet skal restanceinddrivelsesmyndigheden stille et budgetskema til rådighed for skyldneren og oplyse, at skyldneren kan udfylde og indsende skemaet inden for en frist på mindst 14 dage, jf. stk. 6, jf. dog 6. pkt. I forhold til skyldnere med en årlig nettoindkomst under det mindste beløb (»lavindkomstgrænsen«), der efter nedenstående tabel muliggør en afdragsvis betaling med en afdragsprocent på 5 for skyldnere uden forsørgerpligt over for børn og en afdragsprocent på 4 for skyldnere med forsørgerpligt over for børn, skal varslet indeholde oplysning om, at skyldneren inden for en frist, der skal være mindst 14 dage, kan fremsætte indsigelse over for restanceinddrivelsesmyndigheden. Varslet efter 5. og 6. pkt. skal desuden indeholde oplysning om, at restanceinddrivelsesmyndigheden efter fornyet varsel kan ændre afdragsbeløbet efter stk. 2, hvis skyldners økonomiske forhold ændrer sig før eller efter iværksættelsen af afdragsordningen. Det beløb, som skal afdrages årligt, fastsættes med udgangspunkt i følgende tabel, der reguleres årligt efter § 45, idet beløbet for en skyldner, der har en årlig nettoindkomst på eller over lavindkomstgrænsen, jf. 6. pkt., og efter en betalingsevnevurdering efter reglerne i kapitel 7 enten ikke har en betalingsevne eller har en betalingsevne under det beløb, som i medfør af tabellen ville skulle være afdraget, hvis skyldnerens nettoindkomst havde været det største beløb under lavindkomstgrænsen, jf. 6. pkt., dog skal være det beløb, der ved anvendelse af dette største beløb skulle være afdraget:
Ikke forsørgerpligt over for børn
|
Forsørgerpligt over for børn
|
||
Afdragsprocent (pct.)
|
Nettoindkomstinterval pr. år (kr.)
|
Afdragsprocent (pct.)
|
|
4
|
0
|
129.069
|
3
|
5
|
129.070
|
160.949
|
3
|
6
|
160.950
|
165.509
|
4
|
7
|
165.510
|
170.059
|
4
|
8
|
170.060
|
174.619
|
4
|
9
|
174.620
|
179.169
|
4
|
10
|
179.170
|
183.729
|
4
|
11
|
183.730
|
188.279
|
4
|
12
|
188.280
|
192.839
|
4
|
13
|
192.840
|
197.389
|
4
|
14
|
197.390
|
201.949
|
5
|
15
|
201.950
|
206.499
|
6
|
16
|
206.500
|
211.059
|
7
|
17
|
211.060
|
215.609
|
8
|
18
|
215.610
|
220.169
|
9
|
19
|
220.170
|
224.719
|
10
|
20
|
224.720
|
229.279
|
11
|
21
|
229.280
|
233.829
|
12
|
22
|
233.830
|
238.389
|
13
|
23
|
238.390
|
242.939
|
14
|
24
|
242.940
|
247.499
|
15
|
25
|
247.500
|
252.049
|
16
|
26
|
252.050
|
256.609
|
17
|
27
|
256.610
|
261.159
|
18
|
28
|
261.160
|
265.719
|
19
|
29
|
265.720
|
270.269
|
20
|
30
|
270.270
|
274.829
|
21
|
31
|
274.830
|
279.379
|
22
|
32
|
279.380
|
283.939
|
23
|
33
|
283.940
|
288.489
|
24
|
34
|
288.490
|
293.049
|
25
|
35
|
293.050
|
297.599
|
26
|
36
|
297.600
|
302.159
|
27
|
37
|
302.160
|
306.709
|
28
|
38
|
306.710
|
311.269
|
29
|
39
|
311.270
|
315.819
|
30
|
40
|
315.820
|
320.379
|
31
|
41
|
320.380
|
324.929
|
32
|
42
|
324.930
|
329.489
|
33
|
43
|
329.490
|
334.049
|
34
|
44
|
334.050
|
338.599
|
35
|
45
|
338.600
|
343.159
|
36
|
46
|
343.160
|
347.709
|
37
|
47
|
347.710
|
352.269
|
38
|
48
|
352.270
|
356.819
|
39
|
49
|
356.820
|
361.379
|
40
|
50
|
361.380
|
365.929
|
41
|
51
|
365.930
|
370.489
|
42
|
52
|
370.490
|
375.039
|
43
|
53
|
375.040
|
379.599
|
44
|
54
|
379.600
|
384.149
|
45
|
55
|
384.150
|
388.709
|
46
|
56
|
388.710
|
393.259
|
47
|
57
|
393.260
|
397.819
|
48
|
58
|
397.820
|
402.369
|
49
|
59
|
402.370
|
406.929
|
50
|
60
|
406.930
|
411.479
|
51
|
60
|
411.480
|
416.039
|
52
|
60
|
416.040
|
420.589
|
53
|
60
|
420.590
|
425.149
|
54
|
60
|
425.150
|
429.699
|
55
|
60
|
429.700
|
434.259
|
56
|
60
|
434.260
|
438.809
|
57
|
60
|
438.810
|
443.369
|
58
|
60
|
443.370
|
447.919
|
59
|
60
|
447.920
|
∞
|
60
|
Stk. 2 Det månedlige beløb, som skal afdrages, svarer til den efter stk. 1 beregnede årlige betalingsevne delt med 12 og afrundet nedad til nærmeste hele eller halve hundrede kroner.
Stk. 3 Når afdragsordningen er fastsat efter stk. 1, anses skyldneren for at have overladt et rimeligt rådighedsbeløb til sig og sin familie, jf. dog stk. 6.
Stk. 4 Oplysninger fra indkomstregisteret lægges til grund ved fastsættelsen af den årlige nettoindkomst efter stk. 1. Seneste måneds indkomst, jf. stk. 1, som er tilgængelig for restanceinddrivelsesmyndigheden på beregningstidspunktet, omregnet til årsindkomst ved at gange med 12, anvendes som grundlag for beregningen af det månedlige afdragsbeløb. Indkomstoplysninger for en måned anses for at være tilgængelige for restanceinddrivelsesmyndigheden efter udløbet af fristen for indberetning, jf. § 4, stk. 1, 1.-3. pkt., i lov om et indkomstregister, forudsat at der er foretaget en indberetning for den pågældende måned. Hvis den anvendte måneds indkomst i indkomstregisteret afviger fra den forudgående måneds indkomst, og den forudgående måneds indkomst er tilgængelig for restanceinddrivelsesmyndigheden, anvendes den måneds indkomst, hvor indkomsten er lavest, som grundlag for beregningen af indkomsten efter stk. 1. Den anvendte måneds arbejdsmarkedsbidrag og A-skat omregnes ved at gange med 12 til et årligt fradrag, der fratrækkes ved fastsættelsen af den årlige nettoindkomst efter stk. 1.
Stk. 5 Hvis der ikke foreligger oplysninger fra indkomstregisteret om skyldnerens indkomst inden for de forudgående 3 måneder, fastsættes afdragsordningen i stedet på grundlag af seneste årsopgørelse, som på beregningstidspunktet er tilgængelig i restanceinddrivelsesmyndighedens inddrivelsessystemer. Nettoindkomsten efter stk. 1 fastsættes i så fald til den i årsopgørelsen opgjorte personlige indkomst med tillæg af positiv nettokapitalindkomst og med fradrag af den på grundlag af årsopgørelsen beregnede sum af bundskat, topskat, kommuneskat og kirkeskat, som er betalt eller skal betales af skyldner. Hvis der ikke foreligger oplysninger om skyldnerens indkomst inden for de seneste 2 indkomstår, kan afdragsordninger i stedet fastsættes med udgangspunkt i gældens størrelse.
Stk. 6 Afdragsordninger for skyldnere omfattet af stk. 1, 5. pkt., kan fastsættes efter en konkret betalingsevnevurdering efter reglerne i kapitel 7. Indsender skyldner et budgetskema, vurderer restanceinddrivelsesmyndigheden, om betalingsevnevurderingen efter det fremsendte budgetskema skal træde i stedet for den fastsatte afdragsordning, jf. dog stk. 1, 8. pkt. Restanceinddrivelsesmyndigheden vurderer efter princippet om trangsbeneficiet, jf. retsplejelovens § 509, om der overlades skyldneren det nødvendige til eget og familiens underhold. Restanceinddrivelsesmyndigheden kan dog afvise at foretage en betalingsevnevurdering, når denne findes at være uden betydning for afgørelsens udfald. Vurderingen af en indsigelse fra skyldnere omfattet af stk. 1, 6. pkt., sker efter princippet om trangsbeneficiet, jf. retsplejelovens § 509.
Stk. 7 Indsender skyldner ikke et budgetskema eller en indsigelse inden for fristen, jf. stk. 1, 5. og 6. pkt., kan afdragsordningen iværksættes i overensstemmelse med oplysningerne i varslet. Restanceinddrivelsesmyndigheden underretter straks skyldneren om afgørelsen. Underretningen skal være skriftlig og angive gældens art, størrelse og det inddrivelsessystem, gælden er registreret i, samt størrelsen af og tidspunktet for betaling af første afdrag.
Stk. 8 Forældre til børn under 18 år betragtes som forsørgere.
Stk. 9 Restanceinddrivelsesmyndigheden kan træffe afgørelse om at lade yderligere restancer under inddrivelse være omfattet af en for skyldneren igangværende afdragsordning uden forudgående varsel, såfremt der ikke hermed ændres på afdragsprocenten og afdragsbeløbet efter stk. 1. Restanceinddrivelsesmyndigheden vurderer, hvornår en restance skal omfattes af en afdragsordning.
Stk. 10 Restanceinddrivelsesmyndigheden kan træffe afgørelse om et ændret afdragsbeløb, hvis skyldners økonomiske forhold ændrer sig. Vurderer restanceinddrivelsesmyndigheden, at skyldners betalingsevne er forhøjet, skal restanceinddrivelsesmyndigheden iagttage reglerne om varsel i stk. 1.
Stk. 11 Forslag fra skyldneren til afdragsordninger kan, når særlige forhold taler derfor, tiltrædes af restanceinddrivelsesmyndigheden efter en konkret vurdering, herunder hvis forslaget sikrer afvikling af restancen inden for en rimelig tidshorisont.
Stk. 12 En afdragsordning, som overholdes af skyldneren, er ikke til hinder for, at restanceinddrivelsesmyndigheden kan foretage og realisere udlæg samt foretage modregning, herunder indtrædelse.