- Side 689 -
...gælder regler, som er en del af magtbalancen. Jens Peter Christensen påpeger i øvrigt, at de omtalte »enkle regler« giver »god plads for, at skiftende parlamentariske forhold kan udfolde sig«, Christensen, 1993, s. 12. Der skal således i en sådan situation noget ekstraordinært til, hvis styring og kontrol af kompetencen skal accepteres i større omfang
- Side 693 -
...rigsretten med Folketingets samtykke, jf. grundlovens § 24. Foreløbige love skal efter grundlovens § 23 forelægges Folketinget, som godkender eller forkaster loven. Endelig kan Folketinget udtale mistillid til en eller flere ministre, jf. grundlovens § 15, stk. 1, og efter grundlovens § 16, kan Folketinget rejse tiltale mod en minister ved rigsretten.
(...)
- Side 694 -
...tiltale mod et medlem af Folketinget, hvis Folketinget ikke ønsker at meddele sit samtykke efter grundlovens § 57, 1. pkt. Den retlige virkning fremgår her direkte af hjemmelsgrundlaget i grundloven. For så vidt angår folketingsbeslutninger med hjemmel i grundloven, fremgår den retlige betydning således af den bestemmelse, som hjemler beslutningen.
(...)
...regeringen træde tilbage eller udskrive valg. Endelig fremgår det, for så vidt angår regeringskompetencen til at vedtage foreløbige love, jf. grundlovens § 23, at eventuelle foreløbige love skal forelægges Folketinget, som godkender eller forkaster disse. En godkendelse medfører således, at de består, mens en forkastelse betyder, at de ophører med at bestå.
- Side 702 -
...parlamentarismen, men tilgangen medfører i vidt omfang, at regeringens handlefrihed tilsvarende indskrænkes, og at regeringskompetencerne reduceres til en række personelle kompetencer. Refleksvirkningen af grundlovens § 15 er dermed udstrukket til ikke blot at gælde i relation til spørgsmålet om regeringens udnævnelse, men til at gælde regeringsførelsen generelt.
(...)
- Side 703 -
...være vellykkede. Der er således i høj grad tale om en sammenblanding af politiske og juridiske hensyn, og i de situationer, hvor angivelserne alene er dækket af juridiske hensyn, bidrager disse ikke selvstændigt set i forhold til indholdet af grundlovens § 15 og refleksvirkningen af denne, se endvidere hertil Jørgen Albæk Jensen, 1997, s. 76f og 84ff.