- Side 443 -
...folketingsbeslutningers retlige betydning. Der mindes i øvrigt om, at demokrati tilmed udgør et diffust begreb. Gorm Toftegaard Nielsen betegner eksempelvis henvisninger til demokratiet i forbindelse med juridiske analyser som et »trøste-argument«, dvs. et universelt hjælpemiddel, man kan benytte, når man »er i nød for argumenter« (Nielsen, 1977, s. 56).
(...)
- Side 445 -
I relation til regeringskompetencerne fremgår det specifikt i forhold til den udenrigspolitiske kompetence, at regeringen skal rådføre sig med Det Udenrigspolitiske Nævn i visse situationer, ligesom regeringen skal forelægge beslutninger om brug af militære magtmidler for Folketinget, jf. grundlovens § 19, stk. 2 og 3.
(...)
- Side 446 -
...ønsker dette, ligesom statsministeren efter § 19, stk. 3, kan anmode om uden for dagsordenen at fremsætte en udtalelse af særlig karakter i Folketinget, hvilket eksempelvis benyttes, når der udskrives valg. Tilsvarende kan en minister efter § 19, stk. 4, uden for dagsordenen anmode om at give Folketinget en redegørelse for et offentligt anliggende.
(...)
...interpellationsretten i grundlovens § 53. I et parlamentarisk styre vil en regering imidlertid også i mange andre situationer, end hvor den er direkte forpligtet, vælge at give parlamentet de oplysninger, som parlamentet ønsker. Dette gælder, hvad enten det drejer sig om oplysninger, der vedrører politisk ømtålelige emner, er af fortrolig karakter eller lignende.