- Side 286 -
...tinget havde udspillet sin rolle, og at »»[i]ngen over og ingen ved siden af folketinget« blev resultatet af vor forfatningsudvikling«.11371137. Rigsdagstidende 1952-53, Forhandlinger i Folketinget, sp. 2213. Afskaffelsen af Landstinget udgjorde således det endelige punktum for forfatningskampen mellem de to ting, som reelt var afgjort mange år før.
- Side 294 -
...situationer, herunder krig, hvor kongen »[b]ortset fra forsvar mod væbnet angreb på riget eller danske styrker... ikke uden folketingets samtykke [kunne] anvende militære magtmidler mod nogen fremmed stat«. Det Udenrigspolitiske Nævn blev endvidere grundlovsfæstet, og der blev skabt en adgang til at overlade beføjelser til mellemfolkelige myndigheder.
(...)
- Side 295 -
...forhandlingernes resultat foreligger. Det må derfor kræves, at rigsdagen holdes orienteret om forhandlingernes forløb i alle sager, som kræver dennes medvirken med hensyn til lovgivnings- eller bevillingsspørgsmål.«11751175. Bet66, s. 29. Bestemmelsen blev suppleret af grundlovens § 20, som i videre omfang muliggjorde samarbejde med mellemfolkelige myndigheder.
- Side 306 -
...i grundlovens § 20. Poul Andersen omtalte i sin fremstilling af statsretten muligheden for at overlade grundlovsbeføjelser til mellemfolkelige myndigheder efter denne bestemmelse, men han nævnte dog ikke i den forbindelse direkte prærogativerne. Derimod omtalte han den udøvende magt, som i et vist omfang kunne overlades, Jf. Andersen, 1954, s. 496.
- Side 325 -
...habilitetskrav end de nævnte; ejheller på den måde at der stilles krav om en vis fremgangsmåde, foreskrives indstilling, høring eller lignende«, Ross, 1980, s. 428. Derimod kunne regeringsmagt, eksempelvis den udenrigspolitiske kompetence, overlades til mellemfolkelige myndigheder efter grundlovens § 20, jf. Ross, 1980, s. 410. Se også Ross, 1980, s. 408f.
- Side 348 -
...udtrykkeligt i grundloven, når den blot kan henføres til lovgivende, udøvende eller dømmende magt«, Sørensen, 1973, s. 310. Forfatteren anførte i den forbindelse, at »enhver form for administrativ myndighed [kunne] overdrages«, og »også den udenrigspolitiske kompetence i medfør af grl. § 19 omfattes af bestemmelserne i § 20«, Sørensen, 1973, s. 310.
- Side 368 -
...differentieret tilgang i den forbindelse. Både udøvende myndighed og beføjelser omfattet af regeringsprærogativerne, herunder eksempelvis §§ 19, stk. 1, 1. pkt., og 26 var, ifølge Peter Germer, omfattet af grundlovens § 20, jf. Germer, 2007, s. 238 og 238 N39. Udtalelserne om prærogativerne var ikke medtaget i førsteudgaven, jf. Germer, 1988-9, II, s. 41.
- Side 393 -
...at grl § 3 i denne henseende ikke rummer grundlag for nogen selvstændig kompetence for regenten. Den udenrigspolitiske kompetence i medfør af grl § 19 omfattes af grl § 20. Det kan overlades til en supranational myndighed at indgå traktater med den virkning, at den pågældende traktat kan tilregnes (blandt andet) Danmark«, Zahle, 2001, II, s. 266f.