- Side 107 -
...Danmark overlod Fællesskabet beføjelser til at vedtage regler med umiddelbar virkning for borgere og virksomheder i Danmark (forordninger). Hvis der udelukkende er tale om at overlade EU beføjelser af en mellemfolkelig karakter, som tilfældet var med Lissabon-traktaten, kan tiltrædelsen ske med samtykke fra Folketinget i henhold til grundlovens § 19.
- Side 121 -
...det sker »i nærmere bestemt omfang«. Ifølge tiltrædelseslovens § 2 kan EU udøve de beføjelser, der tilkommer rigets myndigheder, i det omfang det er fastsat i de oplistede traktater i § 4. Hverken grundlovens § 20 eller tiltrædelsesloven indeholder således udtrykkelige regler om, at domstolene kan anvende EU-regler med forrang frem for danske regler.
(...)
...overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser, jf. FT 1971-72, tillæg B, sp. 2802. Denne opfattelse har også været lagt til grund ved de efterfølgende ændringer af tiltrædelsesloven, jf. senest Justitsministeriets redegørelse af 4.12.2007 for visse forfatningsretlige spørgsmål i forbindelse med Danmarks ratifikation af Lissabon-traktaten, s. 95ff.
(...)
...direkte stilling til spørgsmålet om EU-rettens forrang i U1998.800H, hvor hovedspørgsmålet var, om den vide kreds af reguleringsbeføjelser, som den danske stat havde overladt EU til og med Maastricht-traktaten, befandt sig inden for rammerne af grundlovens § 20. Højesteret fastslog, at den danske stat havde overladt beføjelser til EU i nærmere be-
(...)
- Side 122 -
...om Maastricht-traktaten fortsat gælder. I modsætning til Maastricht-traktaten er Lissabon-traktaten ratificeret efter grundlovens § 19, da den efter regeringens vurdering ikke overførte nye beføjelser til EU. De sagsøgende borgere hævdede, at staten skulle have anvendt proceduren i grundlovens § 20 frem for § 19. Højesteret gav dem ikke medhold i,