- Side 276 -
...er det definitoriske udgangspunkt, at EU-retten er folkeret. EU-retten adskiller sig imidlertid fra anden traktatret ved, at der er overdraget lovgivningskompetence. Der tales om delvis derogation, dvs. opgivelse af den lovgivningskompetence, som staten ellers havde, og om delvis suverænitetsafgivelse, hvilket i Danmark sker efter grundlovens § 20.
- Side 282 -
EU’s beføjelser angår alene den lovgivningskompetence, der »i nærmere bestemt omfang« er tillagt EU, jf. grundlovens § 20. EU-rettens forrang kan ikke fastholdes i forhold til Danmarks forfatning eller øvrige lovgivning.
(...)
...tiltrædelsesloven foretagne suverænitetsafgivelse. Danske domstole må derfor anse en EF-retsakt for uanvendelig i Danmark, hvis der skulle opstå den ekstraordinære situation, at det med den fornødne sikkerhed kan fastslås, at en EF-retsakt, der er opretholdt af EF-domstolen, bygger på en anvendelse af Traktaten, der ligger uden for suverænitetsafgi-
- Side 284 -
...2017B.297, Astrid Kjeldgaard-Pedersen, Hvor går grænsen mellem folkeret og national ret? – en begrebsafklarende artikel om folkeretssubjektivitet og dualisme, U 2017B.369, Jens Kristiansen, EU-charteret og grundlovens § 20, U 2017B.413, og Felix Holten Fröhlich, Retssammenlignende perspektiver på Højesterets kompetencekontrol i Ajossagen, U 2017B.422.
- Side 290 -
...grundlovens § 20 er der overladt »mellemfolkelige myndigheder« (konkret EU), nogle »beføjelser« »i nærmere bestemt omfang«, som ellers tilkom »rigets myndigheder« (konkret Folketing og regering). Spørgsmålet er, om EU-retten kan indlejres i et retskildehierarki. Det forudsætter en monistisk retsopfattelse, der kommer til udtryk hos flere forfattere.