- Side 315 -
Jeg analyserer ikke forholdet mellem EU-Charteret og grundlovens § 20, men henviser blot herom til den tankevækkende analyse hos Jens Kristiansen i UfR 2017 B s. 413 ff. og henviser ligeledes til samme forfatters analyser også før Ajos-dommen.
- Side 323 -
...hverken EU-Domstolens retsskabende virkomhed inden for traktatens rammer eller forrangsprincippet udgør noget »grundlovsproblem«. – Også her er Danmark, således som det vil ses nedenfor under den mere udførlige omtale af den tyske forfatningsdomstols dom af 6. juli 2010 (2661/06) med analyse af Mangold, på linje med forfatningsdomstolens opfattelse.
- Side 328 -
...anvendelse af ligebehandlingsdirektivet, 2000/78, på tilfælde, hvor der tilsigtedes hjælp til ældre arbejdsløse lønmodtagere (underforstået: forfatningsdomstolen ser formentlig ingen aldersdiskriminering i sagen), b) og virkningen i national ret af et direktiv, der endnu ikke er implementeret, og c) antagelsen om et generelt forbud mod aldersdiskriminering.
(...)
- Side 330 -
...bestemthedskravets betydning i nærværende sammenhæng Ruth Nielsen & Christina D. Tvarnø i UfR 2016 B s. 269 ff. og Jens Kristiansen i UfR 2016 B s. 301 ff., særligt s. 305 f. Disse forfattere argumenterer for en margin, der må opfattes som noget snævrere end den, som forfatningsdomstolen har lagt til grund i sin dom for så vidt angår tysk ret.
(...)
- Side 331 -
...man herved kommer i konflikt med Højesterets udsagn i UfR 2013.1451 H, hvorefter proceduren i grundlovens § 20 skal iagttages, hvis der overlades »yderligere beføjelser til at udøve lovgivende, administrativ eller dømmende myndighed med direkte virkning i Danmark, hvad enten udvidelsen angår sagsområderne eller karakteren af de overladte beføjelser«.
Der er næppe grundlag for at antage, at bestemthedskravet i relation til overladelse af beføjelser i medfør af grundlovens § 20 skulle føre til, at
(...)
- Side 332 -
...man herved kom i konflikt med Højesterets udsagn i UfR 2013.1451 H, hvorefter proceduren i grundlovens § 20 skal iagttages, hvis der overlades »yderligere beføjelser til at udøve lovgivende, administrativ eller dømmende myndighed med direkte virkning i Danmark, hvad enten udvidelsen angår sagsområderne eller karakteren af de overladte beføjelser«.