- Side 74 -
...flertal i Folketinget, hvorfor lovforslagets vedtagelse krævede en folkeafstemning. Folkeafstemningen blev afholdt i oktober 1972, hvor er flertal af danskerne stemte for Danmarks medlemskab af EU.103103. Sørensen, Karsten Engsig m.fl., »EU-retten«, s. 54 ff. samt Spiermann, Ole, »Grundlovens § 20 og det danske medlemskab« i »EU-retten i Danmark«, s. 37.
(...)
- Side 75 -
...efter grundloven tilkommer danske myndigheder, krævede tiltrædelsen til EU en suverænitetsafgivelse efter grundlovens § 20, og en dertil tilknyttet afstemning, jf. grundlovens § 20, stk. 2.106106. Sørensen, Karsten Engsig m.fl., »EU-retten«, s. 54 ff., samt Spiermann, Ole, »Grundlovens § 20 og det danske medlemskab« i »EU-retten i Danmark«, s. 37.
- Side 88 -
...Chartret. Beføjelserne er dog kun overladt, i det omfang EU er tildelt dem i henhold til traktaterne, jf. TEU art. 5, stk. 1 og 2. Det betyder, at EU kun må handle inden for de rammer, EU og hertil hørende institutioner er tildelt i henhold til traktaterne. Efter Chartrets art. 51, stk. 2, skaber Chartret »... ingen nye kompetencer eller nye opgaver for
(...)
- Side 89 -
...er fastlagt i traktaterne«. Chartret tilfører således umiddelbart ikke yderligere kompetencer til EU, hvilket var en medvirkende årsag til, at tiltrædelsen af Lissabontraktaten og dermed Chartret kunne vedtages efter grundlovens § 19 og ikke krævede en § 20-procedure.181181. Kristiansen, Jens, »Chartret og grundlovens § 20«, U 2017B.413, s. 414 ff.
(...)
...grundlovens § 20, i Kristiansen, Jens, »EU-charteret og grundlovens § 20« i U 2017B.413 og Spiermann, Ole, »En højesteretsdom om EU-tiltrædelsesloven« i U 2017B.297. Charterets vertikale virkning, er dog ikke fundet relevant for afhandlingen, der handler om det horisontale forhold, hvorfor betragtninger herom ikke inddrages yderligere i afhandlingen.