- Side 150 -
...ikke uden praktisk relevans, særligt efter både den franske præsident og den tyske forbundskansler i november 2018 gav udtryk for at ville danne en europæisk hær. Spørgsmålet undersøges nedenfor i afsnit 7.2-7.4. Først er det dog nødvendigt at undersøge det nærmere indhold af grundlovens bestemmelse om anvendelse af militære magtmidler: § 19, stk. 2.
- Side 165 -
...folkerepræsentation« (oprindelig kursivering), jf. Hartig Danielsen 2007 s. 267. Hvis Hartig Danielsen var af opfattelsen, at Folketingets samtykke er en »beføjelse« i § 20’s forstand, kunne det være udtrykt mere enkelt, og sammenholdt med artiklens primære fokus på § 19, stk. 2, frem for § 20 kan udtalelserne derfor næppe tages til indtægt for en sådan opfattelse.
(...)
- Side 167 -
...Til denne påstand bemærkede Højesteret utvetydigt, at overladelse af den operative kommando over de danske styrker ikke udgør »overladelse af beføjelser i grundlovens forstand«.355355. Se i det hele Højesterets dom, U 2010.1547 H s. 1573-1575. Citatet er fra s. 1575. For nærmere om overladelse af den operative kommando, se nedenfor i afsnit 7.1.6.
- Side 178 -
På denne baggrund er den foreslåede ordning ikke omfattet af den særlige bestemmelse i grundlovens § 20.
(...)
- Side 179 -
...kommando- og konsultationsprocedurer inden for NATO effektiv national kontrol med de afgivne styrkers anvendelse mv. Med Højesterets blåstempling af omfanget af kommandodelegationen i henhold til § 12, stk. 1, er der derfor grundlag for, at heller ikke kommandodelegationen til NATO i henhold til § 12, stk. 2, ville kræve iagttagelse af grundlovens § 20.
- Side 191 -
...anført, at Danmark ville kunne tilslutte sig Bruxelles-traktaten415415. Se om denne traktat note 387 ovenfor. i henhold til § 19, men hvis der tillige bliver tale om overladelse »af kommandobeføjelsen til at forpligte danske enheder direkte, må fremgangsmåden i grundlovens § 20 tages i anvendelse« (oprindelig kursivering).416416. Harhoff 1992 s. 242.