- Side 190 -
...en emnemæssig udvidelse af traktaternes anvendelsesområde se Justitsministeriet: Redegørelse for visse forfatningsretlige spørgsmål i forbindelse med Danmarks ratifikation af Lissabon-traktaten (2007) s. 82 – I Lissabon-dommen markerede Højesteret, at danske myndigheder var forpligtet til at sikre dette overholdt, jf. U 2013.1451 H Lissabon s. 1520.
(...)
- Side 191 -
...(Maastricht-dommen). Det skyldes, at EU bygger på kompetencetildelingsprincippet, der ifølge Højesteret ‘svarer til’ bestemthedskravet i grundlovens § 20.99. U 1998.800 H Maastricht pr. 9.3. Selvom Domstolen er den kompetente fortolker af traktaterne, finder Højesteret i Maastricht-dommen, at: »Danske domstole må (...) anse en EF-retsakt for uanvendelig i
(...)
- Side 198 -
...kan anses for forudsat ved ændringer af tiltrædelsesloven, hvor principperne eksplicit nævnes i forarbejderne til ændringerne.3 At Højesteret i Maastricht accepterede, at Domstolens udvikling af generelle principper ikke stred imod grundlovens § 20.4 At danske domstole har benyttet en række af principperne med direkte virkning i deres jurisprudens.
(...)
- Side 199 -
...dansk ret. Neergaard og Engsig Sørensen har da også anlagt end anden forståelse af dommen, der bedre harmonerer med en almindelig dualistisk forståelse.3232. Neergaard og Engsig Sørensen i YEL 2017 s. 275-313 (s. 302-308). The dualist approach in Denmark means that if an international commitment has not been implemented, it cannot be given effect in
(...)
- Side 200 -
...(2018) s. 40-42. Halleskov Storgaard, Terkelsen og Vedsted-Hansen synes dog at antage, at hjemmelskravet ofte vil være skærpet ved indgreb overfor private, om end de tilslutter sig, at Folkeret heller ikke i rettighedstilfælde (red. kan) erstatte en lovhjemmel.3535. Terkelsen, Storgaard og Vedsted-Hansen: Folkeret og menneskerettigheder (2019) s. 17.