- Side 287 -
...stater, er det definitoriske udgangspunkt, at EU-retten er folkeret. EU-retten adskiller sig imidlertid fra anden traktatret ved, at der er overdraget lovgivningskompetence. Der tales om delvis derogation, dvs. opgivelse af den lovgivningskompetence, som staten ellers havde, og om delvis suverænitetsafgivelse, hvilket er sket efter grundlovens § 20.
- Side 294 -
EU’s beføjelser angår alene den lovgivningskompetence, der »i nærmere bestemt omfang« er tillagt EU, jf. grundlovens § 20. EU-rettens forrang kan ikke fastholdes i forhold til Danmarks forfatning eller øvrige lovgivning.
(...)
- Side 295 -
...ekstraordinære situation, at det med den fornødne sikkerhed kan fastslås, at en EF-retsakt, der er opretholdt af EF-domstolen, bygger på en anvendelse af Traktaten, der ligger uden for suverænitetsafgivelsen ifølge tiltrædelsesloven. Tilsvarende gælder med hensyn til fællesskabsretlige regler og retsprincipper, som beror på EF-domstolens praksis.«
- Side 296 -
...at EU-Domstolen alene havde kompetence til bedømmelse af EU-retlige spørgsmål, men at det beror på Danmarks tiltrædelse af Den Europæiske Union, om EU-retten er umiddelbart anvendelig i Danmark, og det anførte generelle princip (forbud mod aldersdiskrimination) ikke var udledt af traktaterne og derfor ikke gældende som et generelt princip i Danmark.
- Side 303 -
...grundlovens § 20 er der overladt »mellemfolkelige myndigheder« (konkret EU), nogle »beføjelser« »i nærmere bestemt omfang«, som ellers tilkom »rigets myndigheder« (konkret Folketing og regering). Spørgsmålet er, om EU-retten kan indlejres i et retskildehierarki. Det forudsætter en monistisk retsopfattelse, der kommer til udtryk hos enkelte forfattere.