- Side 416 -
...politiets hjemmel til at meddele tilladelse til salg på Dyrehavsbakken.16711671. Opslag i lovregistret på grundlovens §§ 12, 14, 21, 22, 23, 24, 26, 27 og 32, stk. 2, giver ikke domsresultater. Det samme gælder grundlovens §§ 35, 39, 40 og 60. Se vedrørende de sidstnævnte bestemmelser kapitel 1. Disse domme vil i et vist omfang blive gennemgået nedenfor.
- Side 437 -
...indholdsmæssig rolle og særligt ikke ved siden af tjenestemandslovens regler. Prærogativet synes således hverken at svække eller intensivere prøvelsen i disse sager, se hertil bl.a. U.1962.465H, U.1969.42H, U.1972.550H, U.1979.691Ø, U.1979.997H, U.1980.13/2H, U.1983.655Ø, U.1989.574H og U.1997.1621H. På den baggrund er dommene udeladt i den følgende analyse.
(...)
- Side 438 -
...at »[s]agsøgeren har ved domsforhandlingens indledning, mod sagsøgtes protest, ønsket at udvide påstandene med en mere subsidiær påstand om, at Justitsministeriet tilpligtes at anerkende, at ministeriets afgørelse af 6. juni 1990 er ugyldig«, men »[r]etten meddelte ikke tilladelse hertil«. Justitsministeriet påstod frifindelse (men ikke afvisning).
(...)
...Justitsministeriet at udøve. Det falder uden for domstolenes kompetence at efterprøve, om skønnet er udøvet rigtigt. Justitsministeriets afgørelse af 6. juni 1990 opfylder endvidere kravene om begrundelse i forvaltningslovens § 24, hvorved bemærkes, at sagens faktum var fuldt belyst og bekendt for sagsøgeren, da afslaget på ansøgningen blev givet.«
(...)
...forvaltningslovens § 24, herunder vel i så fald forvaltningsretten generelt, eller om ministeriet blot ønskede at gøre opmærksom på, at man – uden at være forpligtet hertil – havde fulgt principperne i denne regel. Landsrettens afgørelse besvarede formentlig dette spørgsmål, men rummede til gengæld nye uklarheder. Østre Landsret angav således følgende:
(...)
- Side 439 -
...Justitsministeriets udøvelse af benådningsretten. Dommen synes endvidere at udtrykke den opfattelse, at forvaltningslovens § 24 gælder i relation til udøvelse af prærogativet i grundlovens § 24. Dermed antydes, at de forvaltningsretlige regler – uanset at de alene besidder lovkraft – regulerer udøvelsen af benådningsretten, selv om denne er hjemlet i grundloven.
- Side 443 -
...begrænset omfang kontrollerer udøvelsen af skønnet, og hvor skønnet er (helt) frit, indebærer dette, at prøvelsen bliver reduceret betydeligt. For så vidt angår ovennævnte sager om benådning og brug af førkonstitutionelle hjemler, kan dette forklare den begrænsede intensitet i prøvelsen. Grundlovens §§ 24 og 25 giver således mulighed for meget vide skøn.
- Side 484 -
...benådning bør gives, er derimod ikke indeholdt i den foreslåede bestemmelse. Det skyldes, at benådningsretten efter grundlovens § 24 ikke nærmere kan reguleres ved lov. Den foreslåede bestemmelse vedrører derfor for så vidt angår sager om benådning alene spørgsmålet om den nærmere tilrettelæggelse af den administrative behandling af sådanne sager.«
(...)
- Side 485 -
...bindende for deltagerstaterne, som under ingen omstændigheder må ændre den. Efter artikel 110, stk. 1, må fuldbyrdelsesstaten ikke løslade personen, før den idømte straf er afsonet. Domstolen kan dog træffe beslutning om strafnedsættelse, og skal tage stilling hertil, når personen har afsonet to tredjedele af straffen eller 25 år af en livstidsdom.«
(...)
Forholdet mellem statutten og benådningsretten skabte således umiddelbart problemer, eftersom Danmark som fuldbyrdelsesstat var begrænset i sin mulighed for at benåde. Sverige havde imidlertid indgået en afsoningsaftale med Jugoslavien-tribunalet, som kunne løse Danmarks problemer i forhold til prærogativet i grundlovens § 24:
(...)
- Side 486 -
...kommenterede høringsoversigt, Folketingstidende 1999-2000, Retsudvalget, L245, S8 med bilag. Se i øvrigt notat om udkast til aftale mellem Det Internationale Tribunal til pådømmelse af krigsforbrydelser i det tidligere Jugoslavien og Danmark vedrørende overførelse af domfældte, Folketingstidende, 2001-02, 2. samling, Retsudvalget, almindelig del, bilag 596.
(...)
...de thailandske myndigheder i de tilfælde, hvor der i forbindelse med en overførelse måtte blive stillet betingelse om, at benådning og amnesti alene kan bevilges med de thailandske myndigheders samtykke«, og »[d]et vil således fortsat tilkomme danske myndigheder at meddele benådning og amnesti her i landet«. Ministeriet anfører endvidere følgende:
(...)
- Side 487 -
...benådningsbekendtgørelsen), cirkulære nr. 39 af 26. af juni 2009 om udsættelse med fuldbyrdelse af fængselsstraf og den administrative behandling af sager om benådning (udsættelses- og benådningscirkulæret) samt vejledning nr. 46 af 26. juni 2009 om udsættelse med fuldbyrdelse af fængselsstraf og benådning (udsættelses- og benådningsvejledningen).
(...)
...s. 234. Brug af amnesti hører i dag til sjældenhederne, men kendes fortsat fra våbenområdet, hvor der i flere omgange med hjemmel i grundlovens § 24 administrativt er gennemført frit lejde-aktioner.18191819. Det skete bl.a. i 2003 foranlediget af en række alvorlige overfald med kniv, herunder drabet på den 19-årige italienske turist Antonio Curra.
- Side 503 -
...sager.18631863. To andre sager, FOU1997.293 og FOU1998.224, vedrører henholdsvis grundlovens §§ 14 og 22. Den første omtaler alene kravet om kontrasignatur i grundlovens § 14, 3. pkt., den anden tidspunktet for en lovs anvendelighed, hvor der i den forbindelse henvises til grundlovens § 22. Ingen af disse sager er derfor relevante i denne sammenhæng.
(...)
- Side 504 -
...Ministeriet anfægtede i ingen af sagerne ombudsmandens kompetence til at foretage undersøgelse under henvisning til, at disse omhandlede udøvelsen af et regeringsprærogativ. I stedet redegjorde Justitsministeriet overfor ombudsmanden for sagernes nærmere omstændigheder, herunder de overvejelser ministeriet havde gjort sig ved behandlingen af disse.
(...)
- Side 506 -
...beskæftiger sig med ministrenes politiske virksomhed, Werlauff m.fl., 2007, s. 276f. Se endelig ombudsmandens redegørelse til Folketingets Retsudvalg i anledning af Gorm Toftegaard Nielsens artikel, Folketingstidende 2007-08, 2. samling, Retsudvalget, almindelig del, bilag 245. Der henvises i øvrigt i det hele til analysen nedenfor i kapitel 12, afsnit 2.2.