- Side 96 -
...stadfæstelsen af førstnævnte lovforslag ligeledes indebære, at beslutningen ikke kan gøres om. En lov indeholdende en forpligtelse for regeringen til at fremsætte et lovforslag må derimod kunne mødes med en ny beslutning om ikke at fremsætte det pågældende lovforslag, ligesom et fremsat lovforslag i øvrigt kan tilbagekaldes. Derimod kan regeringen have påta-
- Side 99 -
...rigsretten med Folketingets samtykke, jf. grundlovens § 24. Foreløbige love skal efter grundlovens § 23 forelægges Folketinget, som godkender eller forkaster loven. Endelig kan Folketinget udtale mistillid til en eller flere ministre, jf. grundlovens § 15, stk. 1, og efter grundlovens § 16, kan Folketinget rejse tiltale mod en minister ved rigsretten.
- Side 106 -
...Dette er således udtryk for almindelig forvaltningsretlig prøvelse efter grundlovens § 63, hvilket tillige afspejles af begrebsanvendelsen i de få eksisterende afgørelser på området. Domstolene kan således prøve regeringens retsanvendelse, herunder om der er inddraget ulovlige hensyn, men må afstå fra at prøve hensigtsmæssigheden af regeringens skøn.
- Side 107 -
...således som udgangspunkt ministrene som leder af forvaltningen, herunder udøvelsen af regeringskompetencerne. Praksis viser endvidere, at regeringskompetencerne i grundloven i et vist omfang er genstand for prøvelse. Det gælder således benådningsretten i grundlovens § 24, og udgangspunktet må være, at regeringskompetencerne samlet set er omfattet.
(...)
- Side 108 -
...særligt, at der er tale om vage og elastiske bestemmelser, som overlader regeringen et betydeligt skøn, der kun i begrænset omfang er egnet til prøvelse. Udfaldet af ombudsmandens prøvelse kan alene være kritik, men denne kritik kan i princippet vedrøre såvel grundlovens manglende overholdelse, som at regeringen ikke har iagttaget god forvaltningsskik.