- Side 92 -
...lovgivende magt (fremsættelse og stadfæstelse af lovforslag), § 23 om foreløbige love, § 24 om benådning og amnesti, § 25 om brug af hjemler fra før grundloven, § 26 om det at slå mønt, § 27 om ansættelse af tjenestemænd mv. samt § 32 indeholdende opløsningsretten. Nedenfor omtales indledningsvis lovgivers mulige styring af de enkelte regeringskompetencer.
- Side 93 -
Det er dog ikke alle indskrænkninger af regeringskompetencer i lovsform, der er i strid med grundloven. Grundlovens §§ 26 og 27 om tjenestemænd og møntretten indeholder eksempelvis hjemmel for lovgiver til at foretage nærmere regulering af indholdet af regeringskompetencen, herunder udvidelse og indsnævring af regeringens kompetence.
- Side 106 -
...Dette er således udtryk for almindelig forvaltningsretlig prøvelse efter grundlovens § 63, hvilket tillige afspejles af begrebsanvendelsen i de få eksisterende afgørelser på området. Domstolene kan således prøve regeringens retsanvendelse, herunder om der er inddraget ulovlige hensyn, men må afstå fra at prøve hensigtsmæssigheden af regeringens skøn.
- Side 108 -
...særligt, at der er tale om vage og elastiske bestemmelser, som overlader regeringen et betydeligt skøn, der kun i begrænset omfang er egnet til prøvelse. Udfaldet af ombudsmandens prøvelse kan alene være kritik, men denne kritik kan i princippet vedrøre såvel grundlovens manglende overholdelse, som at regeringen ikke har iagttaget god forvaltningsskik.