Bøger, som nævner Grundloven § 3

Indledning

- Side 300 -

...beskrevet i grundloven, men udledes af grundlovens § 3, idet bestemmelsen dels adskiller den lovgivende magt, den udøvende magt og den dømmende magt, dels henlægger den lovgivende magt til Folketinget og Kongen (dvs. regeringen) i forening. Hjemmelskravet er udtrykkeligt nævnt flere steder i grundloven, jf. f.eks. grundlovens §§ 43, 44, 46, 71, 72 og 73.

Læs på Jurabibliotek



Den formelle lovs princip

- Side 302 -

...lovene. Er der tale om, at et ministerium vurderer, at en lov er uforenelig med grundloven, bør ministeren fremsætte forslag om ændring af loven. Andre myndigheder såsom nævn og kommuner må rette henvendelse til resortministeren. Er der derimod tale om en anordning, gælder antageligt det, som er anført ovenfor om lovmæssighed også om grundlovsmæssighed.

Læs på Jurabibliotek


Derogation

...vidtgående bemyndigelse kan efter omstændighederne rejse spørgsmål om, hvorvidt den er forenelig med grundloven, jf. U 1941.1076 H og U 1960.322 H. Endnu har ingen dom dog tilsidesat en bemyndigelse til at udstede en anordning med henvisning til grundlovens § 3. På et enkelt område – regler om pålæggelse, forandring eller ophævelse af skat – er der i

Læs på Jurabibliotek



Særligt om EU-retten, herunder dens forrang

- Side 308 -

Grundlovens § 3, herunder både den formelle lovs princip og hjemmelskravet, sætter således grænser for, i hvilket omfang national ret kan og skal fortolkes i overensstemmelse med EU-retten.

Læs på Jurabibliotek



Hjemmelskravets område og styrke

- Side 311 -

...nærmere defineret kompetence i kraft af grundlovens § 3, 2. pkt. Det har bl.a. givet anledning til diskussion, om regeringen har en såkaldt selvstændig anordningsmyndighed. Den selvstændige anordningsmyndighed har dog så vidt vides ikke været påberåbt som hjemmelsgrundlag siden 1960 (U 1960.317 H). Spørgsmålet er derfor mest af akademisk interesse.

Læs på Jurabibliotek



Legalitetsprincippet og retsgrundsætningen om saglig forvaltning

- Side 315 -

...specialitetsprincip siges at være ophævet. Lovgivningsmagten kunne imidlertid alternativt i de enkelte love, hvor det er relevant, bestemme, at kommuneplanen kan inddrages ved skønsmæssige afgørelser. For en praktisk betragtning gør det derfor ikke nogen forskel, at legalitetsprincippet og saglighedskravet er på hvert sit niveau i den retlige trinfølge.

Læs på Jurabibliotek



Retspraksis og ombudsmandspraksis

- Side 336 -

...til administrativ praksis bindende for domstolene. Retspraksis er også bindende for myndighederne, når domstolene har fastlagt indholdet af lovgivningen, som myndighederne er bundet af, jf. grundlovens § 3. Hvis domstolene har fastslået, hvorledes en regel skal fortolkes, må forvaltningen lægge denne fortolkning til grund, og domstolene bliver også

Læs på Jurabibliotek



Internationale forpligtelser

- Side 340 -

Fortolknings- og formodningsreglerne gælder ikke kun i relation til EU-retten. Også eksempelvis i forhold til EMRK skal dansk ret fortolkes og anvendes, således at Danmarks konventionsforpligtelser overholdes, dog også her inden for rammerne af grundlovens § 3.

Læs på Jurabibliotek