- Side 123 -
...begrebet er idømmelse af straf for lovovertrædelser og afgørelse af private retstvister mellem borgerne. Hertil føjer sig domstolenes kontrol med lovligheden af forvaltningens afgørelser, der har særskilt hjemmel i grundlovens § 63, samt kontrollen med, at lovgivningen er i overensstemmelse med grundloven, der har hjemmel i en forfatningsretlig sædvane.
- Side 133 -
...bestemt sagstype. Det første følger allerede af, at grundlovens § 3, 3. pkt. – der bestemmer, at domstolene har den dømmende magt – er til hinder for, at Folketinget og regering i fællesskab som lovgivningsmagt vedtager singulære love, der bindende afgør allerede verserende sager, jf. herom kapitel 6 om magtadskillelse og kapitel 14 om dømmende magt.
- Side 146 -
...udelukker, at dømmende funktioner i et vist omfang kan udøves af dommere, der ikke nyder en grundlovssikret beskyttelse mod afskedigelse og forflyttelse. Anvendelsen af konstituerede dommere er gennem årene blevet forøget betydeligt, men der findes dog ikke tilstrækkeligt grundlag for at anse den bestående konstitutionspraksis for grundlovsstridig.«