- Side 170 -
...f.eks. i § 20, stk. 2, § 29, stk. 2, § 73, stk. 2, og § 88. Dertil kommer de almindelige mindretalsgarantier i § 41, stk. 3, og § 42, som naturligvis også skal respekteres i det omfang, betingelserne for brug af disse bestemmelser er opfyldt. Begrebet »den lovgivende magt« i grundlovens § 3, stk. 1, er utvivlsomt baseret på et sådant formelt lovsbegreb.
(...)
- Side 171 -
...afgørelser tyder på, at domstolene ikke stiller strenge krav til den saglige afgrænsning i forbindelse med brug af brede bemyndigelser. Det kan endvidere bemærkes, at de meget brede bemyndigelser, der er indeholdt i de grønlandske og færøske selvstyreordninger, formentlig alene er acceptable på grund af de to områders særlige stilling i Rigsfællesskabet.
- Side 174 -
kratiske legitimitet, der er knyttet til formel lovgivning. Mens Folketinget således har både formel og reel indflydelse på indholdet af love, jf. grundlovens §§ 3 og 41, har det ikke en tilsvarende formel indflydelse på indholdet af de regler, der fastsættes i bekendtgørelsesform.