- Side 71 -
...virkning, at de bestående folketingsmandater bortfalder. Afgørelsen om udskrivning af nyvalg træffes af statsministeren. Efter de tidligere grundlove havde regeringen mulighed for at opløse Folketinget, men grundloven foreskriver nu, at mandaterne i intet tilfælde bortfalder, før nyvalg har fundet sted, jf. § 32, stk. 2, 1. pkt. in fine, og § 32, stk. 4.
(...)
- Side 72 -
...Endvidere kan udskrivning af nyvalg efter omstændighederne være et grundlovsstridigt misbrug af regeringsprærogativet. Dette vil navnlig kunne være tilfældet, hvis regeringen kort tid efter et folketingsvalg udskriver nyvalg.243243. Jf. Poul Andersen, s. 286, og Max Sørensen, s. 94-95. Se også Ross I, s. 415. Se også bemærkningerne ovenfor s. 50-51.
(...)
...§ 32, stk. 3, bestemmer, at det påhviler statsministeren at foranledige, at nyvalg afholdes inden valgperiodens udløb. Hvis udskrivningen af nyvalg i en nødsituation bliver forsinket, fortsætter de siddende folketingsmedlemmer dog under alle omstændigheder, indtil valget har fundet sted, jf. § 32, stk. 4, og Folketinget eksisterer således uafbrudt.
(...)
...endvidere Folketingets forhandlinger 1976-77, 2. samling, sp. 77, hvor Folketingets formand udtalte, at det er ethvert medlems ret at nedlægge sit mandat uden Folketingets samtykke. Individuelt ophør af mandatet indtræder endvidere, når et folketingsmedlem mister sin valgbarhed, jf. grundlovens § 32, stk. 6.245245. Se herom nærmere ovenfor afsnit IV og V.