Bøger, som nævner Grundloven § 41

Lovgivningsorganet

- Side 83 -

...3, sidste pkt., sammenholdt med grundlovens § 42, stk. 7, 1. pkt. I grundlovens § 23 står der »særdeles påtrængende tilfælde«. når Folketinget ikke kan samles, udstede foreløbige love, der dog ikke må stride mod grundloven og altid straks efter Folketingets sammentræden skal forelægges dette til godkendelse eller forkastelse. Forfatningskommissionen

Læs på Jurabibliotek



Lovgivningsprocessen

- Side 85 -

...organisationer, kan det kun ske ved lov, og til vedtagelse af en sådan lov kræves enten et flertal på fem sjettedele af Folketingets medlemmer eller simpelt flertal med efterfølgende folkeafstemning efter afstemningsreglerne i grundlovens § 42. De særlige regler om lovforslag vedrørende suverænitetsafgivelse behandles nedenfor i kapitel 11, afsnit V.

Læs på Jurabibliotek



Lovgivningsinitiativet

- Side 86 -

...Folketinget kan lade fremsætte forslag til love, og grundlovens § 41, stk. 1, bestemmer, at ethvert medlem af Folketinget er berettiget til at fremsætte lovforslag. De lovforslag, der fremsættes i henhold til grundlovens § 21, kaldes regeringsforslag, medens lovforslag, der fremsættes i henhold til grundlovens § 41, stk. 1, kaldes private lovforslag.

Læs på Jurabibliotek



Lovforslags behandling i Folketinget

- Side 87 -

I grundlovens § 41, stk. 2, siges det, at et lovforslag ikke kan vedtages endeligt, før det har været behandlet i Folketinget tre gange. Nærmere regler om lovforslags behandling i Folketinget er fastsat i Folketingets forretningsorden.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 88 -

...fuldstændighedens skyld indsat bestemmelser, der svarer til bestemmelserne i grundlovens § 41, stk. 3. Under tredje behandling kan der ligesom ved anden behandling stilles ændringsforslag, og ændringsforslagene sættes til forhandling først, jf. forretningsordenens § 13, stk. 2, og stk. 3, 1. pkt. Når Tinget har truffet beslutning om ændringsforslagene, sættes

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 90 -

...principielt må være undergivet domstolsprøvelse, men under normale omstændigheder vil domstolene formentlig være særdeles tilbageholdende med hensyn til efterprøvelse af identitetskravets opfyldelse. 311 311. Spørgsmålet om domstolsprøvelse i relation til grundlovens bestemmelser om loves tilblivelse behandles nærmere nedenfor i kapitel 10, afsnit I.

Læs på Jurabibliotek


Udsættelse af tredje behandling

...foreslået af landstingsudvalget. Som begrundelse for bestemmelsen blev det anført, at en udsættelse af tredje behandling kunne give mulighed for en mere grundig behandling og kunne give offentligheden lejlighed til at sætte sig nærmere ind i forslagene og fremkomme med synspunkter. 312 312. Se Rigsdagstidende 1952-53, tillæg B, sp. 1278 og sp. 1280.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...undtagelse er, at der i grundlovens § 73, stk. 2, findes en særlig mindretalsbeskyttelse vedrørende lovforslag om ekspropriation. og love om indirekte skatter. Endvidere siges det generelt, at udsættelse ikke kan finde sted »i påtrængende tilfælde« for så vidt angår forslag til love, hvis ikrafttrædelse ikke kan udsættes af hensyn til lovens formål.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 91 -

I sin fremstilling af statsforfatningsretten betegnede Poul Andersen mindretalsbeskyttelsen i grundlovens § 41, stk. 3, som en politisk lidet betydningsfuld bestemmelse. 314 314. Poul Andersen, s. 325. Se også Poul Andersens bemærkninger i Festskrift til Frede Castberg, 1963, s. 383-385. Denne vurdering har ikke helt holdt stik.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...imødekommenhed fra ministerens side, men aktionen blev afværget ved, at ministeren gjorde afbigt og fremsatte anmodning om udskydelse af tredje behandling, der var sat på dagsordenen for den 24. april. Ministerens anmodning blev imødekommet, således at tredje behandling udgik af dagsordenen for den 24. april. Tredje behandling fandt først sted den 8. maj.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 92 -

...som gyldighedsbetingelse. 321 321. Jf. herved Max Sørensen, s. 178. Anderledes Poul Andersen, s. 326, og Ross I, s. 323. Om en tilsidesættelse af et berettiget krav om udsættelse af tredje behandling i henhold til § 41, stk. 3, bør medføre ugyldighed, må bero på de konkrete omstændigheder i forbindelse med tilsidesættelsen af mindretalsbeskyttelsen.

Læs på Jurabibliotek


Stadfæstelse

...der er endeligt vedtaget, ikke rammes af diskontinuitetsprincippet i grundlovens § 41, stk. 4, er omtalt ovenfor i kapitel 3, afsnit VII. Et lovforslag, der er vedtaget ved tredje behandling i Folketinget, bortfalder således ikke ved nyvalg eller ved folketingsårets udgang, men kan stadfæstes inden for den i grundlovens § 22 fastsatte 30 dages frist.

Læs på Jurabibliotek