Bøger, som nævner Grundloven § 41

Lovgivning

- Side 449 -

...hvorefter et lovforslag ikke kan vedtages endeligt, forinden det tre gange har været behandlet i Folketinget. En opfyldelse heraf nødvendiggør, at det er det samme lovforslag, som behandles alle tre gange, og at forslaget ikke undervejs undergives for store ændringer. Bestemmelsen sætter således en grænse for mulighederne for at fremsætte ændringsforslag.

Læs på Jurabibliotek


Et nedslag – fokus på identitetsprincippet

...før 30 dage efter fremsættelsen af lovforslaget. Bestemmelsen blev indsat ved en ændring i 2000. I forbindelse med udvalgsbehandlingen af ændringsforslaget udarbejdede Lov- og Parlamentssekretariatet i Folketinget et notat om retlige problemer forbundet med ændringsforslag. Heri omtales problemstillingen om grundlovens § 41, stk. 2, på følgende vis:

Læs på Jurabibliotek

(...)

...der kan foretages i et lovforslag under dets behandling i Folketinget, uden at den nævnte bestemmelse i grundlovens § 41, stk. 2, må anses for overtrådt. På den ene side er der ikke tvivl om, at der kan stilles ændringsforslag til fremsatte lovforslag. Det har altid været accepteret. På den anden side sætter grundlovens § 41, stk. 2, visse grænser.

Læs på Jurabibliotek

(...)

I notatet beskrives formålet med bestemmelsen i grundlovens § 41, stk. 2, på følgende vis:

Læs på Jurabibliotek

(...)

...§ 41, stk. 2, opstiller ikke klare grænser for, hvornår identitetskravet er opfyldt. Besvarelsen af spørgsmålet må som anført i litteraturen bero på en konkret vurdering i det enkelte tilfælde (jf. bilag A). Der bør herved lægges vægt på, at alle spørgsmål, der gøres til genstand for lovgivning, sikres en grundig behandling i Folketinget, og at of-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 450 -

...som det ses, tale om en skønsmæssig præget vurdering. Inden for rammerne af dette skøn er det i et vist omfang en »politisk« beslutning, hvor man vælger at lægge snittet i forbindelse med den konkrete vurdering. En liberal praksis medfører, at flere ændringsforslag kan stilles, mens restriktiv praksis medfører, at færre ændringsforslag kan stilles.«

Læs på Jurabibliotek

(...)

Bedømmelsen af, om et ændringsforslag ligger inden for rammer af grundlovens § 41, stk. 2, nødvendiggør, at der foretages en konkret vurdering af forholdet mellem ændringsforslaget og det oprindelige lovforslag. Lov- og Parlamentssekretariatet nævner i notatet en række momenter, der kan indgå i denne vurdering:

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 452 -

...grundlovens krav om tre behandlinger er opfyldt, ligesom Peter Germer ligeledes er af den opfattelse, at domstolene kan efterprøve, om grundlovens krav er opfyldt, når en lov er kommet til eksistens, og det konkluderes i notatet, at det ikke kan udelukkes, at domstolene vil realitetsbehandle en påstand om, at grundlovens § 41, stk. 2, ikke er opfyldt.

Læs på Jurabibliotek