Bøger, som nævner Grundloven § 43

Dansk statsret (4. udg.)
Forfattere: Jens Peter Christensen, Jørgen Albæk Jensen og Michael Hansen Jensen
Udgivelsesdato: 05. jun 2024
DJØF Forlag

Den almindelige lovgivningskompetence

- Side 177 -

...§§ 10 og 11 om statens ydelser til medlemmer af kongehuset, om optagelse af statslån (jf. grundlovens § 43, 2. led), og om opnåelse af indfødsret (jf. grundlovens § 44, stk. 1). Finanslovene (jf. grundlovens § 45) indeholder en række konkrete udgiftsbevillinger, og ekspropriationslove efter grundlovens § 73 kan indeholde konkrete ekspropriationer.

Læs på Jurabibliotek



Lovgivningsmagtens grundlovsbestemte enekompetencer

- Side 183 -

...en række tilfælde, at lovgivningsmagten har enekompetence til at regulere det pågældende område. Enekompetencen indebærer, at regulering af det pågældende område forudsætter, at der vedtages lovgivning. Således anføres f.eks. i grundlovens § 43, 1. led, at »Ingen skat kan pålægges, forandres eller ophæves uden ved lov«. Tilsvarende formulering fin-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 184 -

Andre grundlovsbestemmelser, der angiver lovgivningsmagtens enekompetence, anvender udtryk som »uden ifølge lov« (grundlovens § 43, 2. led, om udskrivelse af militært mandskab og optagelse af statslån) eller »kun […] ifølge lov« (grundlovens § 73, stk. 1, om ekspropriation).

Læs på Jurabibliotek


Delegationsforbud og delegationsmuligheder

En række grundlovsbestemmelser må fortolkes således, at de udelukker delegation på de pågældende sagsområder. Dette gælder således, hvis grundloven anvender formuleringer som »uden ved lov« eller »kun ved lov«, jf. f.eks. grundlovens § 43, 1. pkt., og § 61, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 185 -

I en række bestemmelser anvendes formuleringen »ifølge lov« (f.eks. grundlovens § 43, 2. led, og § 73, stk. 1). I disse tilfælde er der ingen tvivl om, at lovgivningsmagten har mulighed for at delegere kompetence til den udøvende magt til at foretage den nærmere regulering ved administrative forskrifter som anordninger og bekendtgørelser.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...som skal erlægges uden nogen direkte modydelser. I modsætning til »skat« står således forskellige former for brugerbetaling (gebyrer), hvor der er en direkte sammenhæng mellem betaling og den modtagne ydelse. Spørgsmålet er imidlertid, hvor tæt sammenhæng mellem ydelse og betaling der skal være tale om, før en betaling kommer uden for skattebegrebet.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...størrelse dækkede mere end de direkte omkostninger ved udstedelsen af de pågældende ydelser. Sagsøgerne mente derfor, at der var tale om en skat, og at det derfor var i strid med grundlovens § 43, 1. led, at gebyrernes størrelse var fastsat i en bekendtgørelse. Højesterets flertal tog imidlertid ikke denne påstand til følge og udtalte i den forbindelse:

Læs på Jurabibliotek

(...)

...bestemmelsen må indebære visse begrænsninger i adgangen til at bemyndige administrationen til at fastsætte størrelsen af sådanne gebyrer, kan den derfor ikke være til hinder for, at der ved fastsættelsen kan tages hensyn også til de udgifter af mere generel art, som efter et rimeligt skøn medgår til administrationen af det pågældende forvaltningsområ-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 186 -

...række statistisk-faglige valg, og Højesteret finder det ubetænkeligt, at disse valg ikke i detaljer er reguleret i loven. Lovens § 5, stk. 2, hvorefter »Finansministeren kan fastlægge nærmere regler om beregningen af tilpasningsprocenten m.v«., kan på denne baggrund ikke anses for stridende mod det delegationsforbud, som følger af Grundlovens § 43«.

Læs på Jurabibliotek

(...)

For kommunernes fastlæggelse af den kommunale udskrivningsprocent gælder der efter praksis ikke noget delegationsforbud. Dette har støtte i kommunernes ret til selvstyre i grundlovens § 82. Det har været hævdet, at kommunale skatter slet ikke er omfattet af grundlovens § 43, jf. Rams Ras-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 187 -

mussen 2023. Dette er i klar modstrid med ordlyden af grundlovens § 43, 1. led, og kan derfor ikke antages.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...har som et led i adgangen til at etablere særlige hjemme- og selvstyreordninger for disse dele af riget, jf. nærmere nedenfor kapitel 25. afsnit 2, fået delegeret vidtgående beføjelser til selvstændigt at fastsætte skatteregler for deres egne områder, som rækker ud over den almindelige forståelse af delegationsforbuddet i grundlovens § 43, 1. led.

Læs på Jurabibliotek