- Side 186 -
...vurderede, at bestemmelsen om unionsborgerskabet ikke berørte bestemmelsen i grundlovens § 44, stk. 1, »idet spørgsmålet om, hvorvidt en person har statsborgerskab i en medlemsstat [stadig ville] afgøres efter den pågældende medlemsstats egen lov«.287287. Justitsministeriets redegørelse af 1992, som optrykt i Folketingstidende 1991-91, Tillæg B, sp. 1977 f.
(...)
- Side 187 -
...folkeretlige retsorden.289289. Se bl.a. Ole Espersen m.fl. 2003, s 198 f. og Ole Spiermann 2006, s. 373 med henvisning til Nottebohm, ICJ Reports [1955] 4, s. 20. Se derudover Ole Terkelsen 2017, s. 269, som anfører, at »alle emner potentielt kan være genstand for regulering i både den danske retsorden og i forholdet mellem Danmark og andre stater«.
...§ 44, stk. 1, indeholder et delegationsforbud, og det kan således ikke overlades til en administrativ eller en judiciel myndighed at træffe afgørelse om tildeling af dansk indfødsret til udenlandske statsborgere og statsløse personer. Tildeling af indfødsret sker i almindelighed ved naturalisation, hvilket i praksis sker ved, at Folketinget to gan-
(...)
- Side 188 -
...loven, opfylder nogle nærmere bestemte kriterier, som er angivet i cirkulæreskrivelse nr. 9776 af 14. september 2018. Bestemmelsen i grundlovens § 44, stk. 1, indebærer, at ingen har retskrav på at blive naturaliseret, og illustrerer, at tildeling af indfødsret er et politisk spørgsmål.290290. Se hertil U 2013.3328 H og Henrik Zahle I 2001, s. 98.
(...)
...kendsgerninger er opfyldt.291291. Knud Larsen 1948, s. 42, og Henrik Zahle I 2001, s. 100. I den gældende lov om dansk indfødsret (lovbekendtgørelse nr. 1029 af 10. juli 2018) er der fastsat regler om dette. Det bestemmes bl.a. i lovens § 1, stk. 1, at et barn erhverver dansk indfødsret ved fødslen, hvis faderen, moderen eller medmoderen er dansk.
(...)
...indfødsret ved at afgive en skriftlig erklæring herom over for nogle i loven fastsatte myndigheder. Når loven bruger ordet »erklæring«, ligger der heri, at indfødsret ikke erhverves efter ansøgning. Indfødsret erhverves ikke ved en lovbunden eller skønsmæssig forvaltningsakt, men derimod ved erklæringens afgivelse til den kompetente myndighed. Myn-
- Side 189 -
...udlændinge på grund af Folketingets særstilling og repræsentative karakter set ud fra danske forhold og interesser. Synspunktet genfindes ikke i den nyeste udgave af fremstillingen. Det forhold, at grundlovens § 44, stk. 1, indeholder et delegationsforbud indebærer således ikke i sig selv, at beføjelsen ikke kan overlades i medfør af grundlovens § 20.
(...)
...sker ved navns nævnelse af de individuelle personer, der tillægges indfødsret. Naturalisation er derved ikke et lovgivningsanliggende i traditionel forstand, da det nærmere har karakter af et administrationsanliggende, der er tillagt lovgivningsmagten. Grundlovens § 44, stk. 1, kan siges at være udtryk for, at tildeling af indfødsret er en politisk
(...)
- Side 190 -
...maa en Lovhjemmel til for at erholde en saadan Naturalisation«.295295. Beretning om Forhandlingerne paa Rigsdagen 1848-49, sp. 2392. Den nærmere baggrund herfor var angiveligt en frygt for, at for mange personer ville få dansk indfødsret, hvis tildelingskompetencen blev placeret hos regeringen.296296. Birgit Kleis i Henrik Zahle (red.) 2006, s. 327.
(...)
I øvrigt må bestemmelsen i grundlovens § 44, stk. 1, ses i lyset af, at tildeling af indfødsret medfører helt særlige privilegier. Med Poul Andersens ord afgrænser indfødsretten »en Kreds af Personer, som paa et stort Antal Retsomraader indtager en anden, oftest fordelagtigere Stilling end andre Perso-
(...)
- Side 191 -
...konstateres, at man var opmærksom på, at indfødsretten var en væsentlig rettighed, idet Junigrundloven i §§ 35, 36, 39 og 40 ligeledes opstillede indfødsret som en betingelse for opnåelse af valgret og valgbarhed til Folketing og Landsting. Grundloven har således fra begyndelsen knyttet væsentlige rettigheder til indfødsretten, og på Den Grundlov-
(...)
- Side 192 -
...sådan konsekvens kan ikke umiddelbart siges at harmonere med baggrunden for delegationsforbuddet i grundlovens § 44, stk. 1. Grundloven forudsætter således, at Folketinget – som en repræsentation for folket og dermed den demokratiske tankegang – skal føre en kontrol med tildelingen af indfødsret, idet væsentlige demokratiske rettigheder knyttes hertil.
(...)
...hensyn, der ligger bag delegationsforbuddet i grundlovens § 44, stk. 1, at der ikke kan overlades lovgivningsbeføjelse til at tildele udlændinge indfødsret i medfør af grundlovens § 20. En begrænsning i overladelseskompetencen på dette område synes i øvrigt alene at begrænse lovgivers mulighed fra at deltage i internationalt samarbejde på et begræn-