- Side 459 -
...baggrund af en betydelig vækst i den offentlige forvaltning og til dels efter svensk forbillede indføjedes ved grundlovsrevisionen i 1953 som grundlovens § 55 følgende bestemmelse: »Ved lov bestemmes, at Folketinget vælger en eller to personer, der ikke er medlemmer af Folketinget, til at have indseende med statens civile og militære forvaltning.«
(...)
...forfatningsretlig synsvinkel krævede indførelse af ombudsmandskontrol ikke grundlovshjemmel. Ombudsmandsordningen kunne have været indført ved almindelig lov. Grundlovens § 55 betyder, at det, efter at ombudsmandskontrollen er indført, vil være grundlovsstridigt at vedtage en lov, der helt ophæver ombudsmandsinstitutionen, eller som væsentligt beskærer om-
(...)
- Side 460 -
...Hansen Jensen, 2015, s. 344-348, Max Sørensen: Statsforfatningsret, s. 259-260, Alf Ross, Ole Espersen: Dansk Statsforfatningsret, 1980 s. 796-797, Henrik Zahle: Dansk forfatningsret 2, s. 150-152, Sv. Gram Jensen: Grundloven og ombudsmanden, Juristen 1964, s. 468, og Torben Jensen: Ombudsmand og dommere, U 1993 B.193. Se også Claus Haagen Jensen, a.st.
(...)
...25. juni 2005 som følge af kommunalreformen. Ved lov nr. 502 af 12. juni 2009 ændredes loven bl.a. som følge af, at Folketingets Ombudsmand i 2007 blev udpeget som national forebyggende mekanisme efter den valgfri protokol til FN-konventionen om tortur og anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf. Loven er endvidere æn-
- Side 462 -
Kompetencen til at vælge og afskedige ombudsmanden ligger hos Folketinget, jf. grundlovens § 55 og ombudsmandslovens §§ 1 og 3.