- Side 77 -
Den parlamentariske immunitet er sikret ved grundlovens § 57, der yder folketingsmedlemmerne beskyttelse i to henseender. Grundlovens § 57, 1. pkt., beskytter folketingsmedlemmerne mod strafforfølgning og frihedsberøvelse, og § 57, 2. pkt., sikrer folketingsmedlemmernes ytringsfrihed.
(...)
...bestemmelse. Ved fortolkningen af grundlovens § 57 må man have for øje, at bestemmelsen skal kunne yde folketingsmedlemmerne beskyttelse i ekstraordinære situationer. Der er ringe sandsynlighed for, at man vil kunne give Folketingets medlemmer en effektiv beskyttelse i politiske krisetider, hvis man ikke håndhæver principperne, når tiderne er normale.
...sikre folketinget medlemmernes arbejdskraft« er ganske underordnet i forhold til den rolle, som sygdom og andre hindringer kan spille i så henseende, og at denne virkning ikke bør tages i betragtning som et formål ved bestemmelsens fortolkning. Dette er en uholdbar betragtning. Sygdom rammer i flæng, men politiske overgreb kan være særdeles målrettede.
(...)
- Side 78 -
...ustraffet. I en senere bagatelsag, der drejede sig om ulovlig parkering, undlod justitsministeren ikke at indhente Folketingets samtykke til tiltalerejsning, og samtykkebeslutningen blev vedtaget enstemmigt i Folketinget. Se Folketingets forhandlinger 1974-75, 2. samling, sp. 4429-4431, og Folketingstidende 1974-75, 2. samling, tillæg B, sp. 2953.
(...)
Ethvert folketing må værne om sine medlemmers immunitet, og det må derfor antages, at et samtykke i henhold til grundlovens § 57, 1. pkt., kun gæl-
(...)
- Side 79 -
Beskyttelsen efter grundlovens § 57, 1. pkt., gælder kun, så længe den pågældende er medlem af Folketinget.272272. Jf. Ross I, s. 365-366, og Max Sørensen, s. 105. Hvis Folketinget beslutter, at et medlem, der ved en endelig straffedom er idømt frihedsstraf, har mistet sin valgbarhed, kræves der ikke samtykke til afsoning.
...funktioner.273273. Jf. Poul Andersen, s. 295; Ross I, s. 358-359; Max Sørensen, s. 106-107. I den forfatningsretlige teori er der almindelig enighed om, at bestemmelsens formål må medføre, at beskyttelsen i henhold til § 57, 2. pkt., også gælder efter folketingsmandatets ophør.274274. Jf. Poul Andersen, s. 296; Ross I, s. 363; Max Sørensen, s. 112.
(...)
- Side 80 -
...ikke tvinges til at tilbagekalde de udtalelser, han har fremsat i Folketinget. Om der er tale om en nødtvungen vedgåelse, som må anses for omfattet af grundlovens § 57, 2. pkt., eller en selvstændig gengivelse, der falder uden for beskyttelsen, må bero på de konkrete omstændigheder.281281. Se herom nærmere Statsforfatningsret I, 1988, s. 77 note 106.
(...)
- Side 81 -
...Endvidere kan Udvalget for Forretningsordenen beslutte, at et medlem, der har været kaldt til orden, udelukkes fra Tingets møder i indtil 14 mødedage. Ifølge forretningsordenens § 29, stk. 3, finder de i stk. 2 nævnte forholdsregler tilsvarende anvendelse, hvis formanden finder et medlems skriftlige ytringer i forslag og betænkninger m.v. utilbørlige.