- Side 90 -
...rejses væsentlige betænkeligheder over for denne antagelse ud fra formålsovervejelser vedrørende grundlovens § 57, 1. pkt., idet hensynet til at beskytte mod regeringens magtmisbrug netop iagttages i forbindelse med samtykket til tiltalerejsningen, mens et tilsvarende hensyn ikke gør sig gældende i forbindelse med fuldbyrdelsen af den afsagte dom.
(...)
...i forbindelse med anklagemyndighedens ønske om at rejse tiltale for overtrædelse af straffelovens § 266 b (»racismeparagraffen«) (Folketingstidende, B 250). Også her blev samtykket dog givet næsten enstemmigt. Medlemskab af Folketinget medfører altså ikke i praksis, at folketingsmedlemmerne er beskyttet mod konsekvenserne af deres lovovertrædelser.
Grundlovens § 57, 2. pkt., giver folketingsmedlemmer en særlig beskyttelse af deres ytringsfrihed i forbindelse med folketingsarbejdet, idet det hedder, at »For sine ytringer i Folketinget kan intet af dets medlemmer uden Folketingets samtykke drages til ansvar uden for samme.«
(...)
...begrebet ikke konkrete handlinger, som i sig selv er strafbare (f.eks. et voldeligt overfald på en folketingskollega), selv om en sådan handling også (men altså ikke alene) indeholder en form for meningstilkendegivelse. Skal der rejses tiltale i forbindelse med et sådant voldeligt overfald, kræves der dog stadig samtykke efter grundlovens § 57, 1. pkt.
(...)
- Side 91 -
...udvalgsmøder og lignende og formentlig også møder i de politiske partiers grupper er omfattet af beskyttelsen, hvis sådanne aktiviteter vedrører folketingsanliggender og dermed er en integreret del af folketingsarbejdet. Kommer to folketingsmedlemmer derimod under et partigruppemøde i privat skænderi, er de ikke beskyttet af grundlovens § 57, 2. pkt.
(...)
...uden for dette – f.eks. i medierne – også er omfattet af beskyttelsen. Hvis et folketingsmedlem på forespørgsel blot bekræfter, at han står ved sine udtalelser, gælder beskyttelsen formentlig stadig, men hvis folketingsmedlemmet aktivt fremsætter sine ytringer igen uden for Folketinget, er han ikke længere beskyttet gennem grundlovens § 57, 2. pkt.
(...)
...mortifikationssøgsmål, hvor formålet er at få domstolene til at erklære en påstand for urigtig. Endvidere er offentligt ansatte medlemmer af Folketinget formentlig beskyttet mod afskedigelse eller andre tjenstlige sanktioner, der er begrundet i deres udtalelser i Folketinget, således at Folketingets samtykke også skal indhentes i sådanne situationer.
(...)
- Side 92 -
...hensynet til beskyttelse af den eller de personer, som kan føle sig krænket af udtalelser fra et folketingsmedlem. Det følger af beskyttelseshensynet i grundlovens § 57, 2. pkt., at der kun gives samtykke i situationer, hvor hensynet til den krænkede er meget stort, og hvor der altså har været tale om åbenlyse misbrug af den parlamentariske ytringsfrihed.
(...)
...formandens henstilling – fratage den pågældende ordet. I særligt graverende tilfælde kan Folketingets udvalg for forretningsordenen beslutte, at et medlem skal udelukkes fra Folketingets møder i op til 14 mødedage. I praksis er det næsten udelukkende bestemmelsen om, at Folketingets formand kan kalde den pågældende til orden, der har haft betydning.