Bøger, som nævner Grundloven § 57

Indledende overvejelser

- Side 166 -

...folketingsarbejdet. Kongen nyder derudover en grundlovsmæssig særstilling i det danske samfund, da det følger af grundlovens § 13, at kongen er ansvarsfri. Kongens ansvarsfrihed strækker sig ikke kun til regeringens førelse, men omfatter også kongens private handlinger. Kongen nyder således en immunitet over for såvel domstolene som over for de udøvende myndigheder.

Læs på Jurabibliotek



Tiltalerejsning og frihedsberøvelse

- Side 168 -

Folketingsmedlemmers parlamentariske beskyttelse mod frihedsberøvelse og tiltalerejsning fremgår af grundlovens § 57, 1. pkt., som har følgende ordlyd:

Læs på Jurabibliotek

(...)

...Grundlovgivende Rigsforsamling blev indholdet af reglerne i grundlovens § 57 ikke drøftet betydeligt. Ørsted anså bestemmelserne for at være »ganske hensigtsmæssige«. Ordføreren anså dog modsat ikke bestemmelserne i grundlovens § 57 for at have den store betydning, idet han anså »denne Paragraphs Indhold for at være en Tradition, som følger fra Grund-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 169 -

...hertil er, at samtykkereglen ikke har til formål at beskytte det enkelte folketingsmedlem, men derimod at beskytte Folketingets samlede funktionsdygtighed. Det følger også af dette beskyttelsesformål, at bestemmelsen alene gælder for personer, der på det konkrete tidspunkt er medlem af Folketinget.265265. Jens Peter Christensen m.fl. 2015, s. 354.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...folketingsmedlemmer generelt skulle fritages for strafansvar. Denne opfattelse af reglen er lagt til grund i parlamentarisk praksis. I forbindelse med Folketingets behandling af justitsministerens anmodning om Folketingets samtykke til, at der blev rejst tiltale mod et folketingsmedlem i 1974, udtalte formanden for udvalget for forretningsordenen således følgende:

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 170 -

...afkald på det enkelte medlems immunitet, således at den pågældende kan udleveres til retsforfølgning ved Den Internationale Straffedomstol«. Grundlovens § 20 blev ikke anvendt i forbindelse med denne traktat, idet det blev vurderet, at der ikke blev overladt beføjelser i grundlovens § 20’s forstand.268268. Folketingstidende 2000-01, tillæg A, sp. 517.

Læs på Jurabibliotek


Ansvar for ytringer

...ansvar udenfor samme«. Formålet med bestemmelsen i grundlovens § 57, 2. pkt., er at sikre en så fri og levende politisk debat under Folketingets arbejde som muligt. Derfor gælder beskyttelsen også for tidligere medlemmer af Folketinget. Kriteriet »i Folketinget« skal ikke forstås som et rent stedligt kriterium, men som et funktionelt kriterium, hvil-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 171 -

...sig om sager, der hører under grundlovens § 57, 2. pkt., idet der ikke siden 1873 er givet samtykke til at retsforfølge et folketingsmedlem. Der vil formentligt kun blive givet samtykke i de situationer, hvor hensynet til den krænkede er meget stort, og hvor der har været tale om et åbenlyst misbrug af den parlamentariske ytringsfrihed.270270. Ibid.

Læs på Jurabibliotek


Nærmere vurdering af immunitetens betydning for grundlovens § 20

Det må overvejes, om grundlovens § 57 begrænser Danmarks mulighed for at overlade beføjelse til at rejse strafferetlig tiltale mod danske folketingsmedlemmer og til i øvrigt at frihedsberøve folketingsmedlemmer, der opholder sig på dansk territorium.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...accepteres en retstilstand, hvor folketingsmedlemmer kan tiltales eller frihedsberøves uden indhentelse af et forudgående samtykke fra Folketinget. Allerede derfor kunne det anføres, at der ikke i medfør af grundlovens § 20 kan overlades beføjelse til at rejse tiltale mod – og til at frihedsberøve – folketingsmedlemmer uden indhentelse af et forudgå-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 172 -

ende samtykke. På den anden side kan det anføres, at reglen i grundlovens § 57, 1. pkt., alene har karakter af en procedureregel, der regulerer forholdet mellem regering og Folketing.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Som anført tilsigtede grundlovgiver vide rammer i adgangen til at overlade suverænitet, og havde visioner om et vidtgående samarbejde mellem særligt de europæiske stater. Det materielle beskyttelseshensyn, der ligger bag bestemmelsen i grundlovens § 57, 1. pkt., må herefter være afgørende for vurderingen.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...tiltaler. Det kan af denne grund anføres, at der ikke eksisterer et stort behov for at opstille et krav om indhentelse af et parlamentarisk samtykke, hvis det er et internationalt organ, der ønsker at frihedsberøve eller at rejse tiltale imod et dansk folketingsmedlem, idet bestemmelsen aldrig har været tiltænkt som en generel ansvarsfritagelsesregel.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 173 -

...sikre Folketingets samlede funktionsdygtighed. Folketingsmedlemmer skal således i praksis have mulighed for at deltage i folketingsarbejdet. Det kan af denne grund anføres, at det ikke har den store betydning, om det er regeringen eller et internationalt organ, der principielt har mulighed for at undertrykke det folkevalgte organs funktionsdygtighed.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 174 -

...uden forudgående indhentelse af samtykke – at foretage frihedsberøvelse og at rejse strafferetlig tiltale mod folketingsmedlemmer i anledning af formodede lovovertrædelser. På trods af ordlyden af grundlovens § 57, 1. pkt., er der således meget der taler for, at grundlovens § 57, 1. pkt., ikke begrænser overladelseskompetencen efter grundlovens § 20.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...idet beskyttelsen er nødvendig for at sikre en fri og levende politisk debat. Det beskyttelseshensyn, der ligger bag § 57, 2. pkt., adskiller sig fra 1. pkt. ved, at det bagvedliggende formål ikke er at beskytte folketingsmedlemmerne mod regeringen, men at beskytte et fungerende demokrati med adgang til fri meningsdannelse og en fri politisk debat.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...forudgående indhentelse af et parlamentarisk samtykke – kan rejse strafferetlig tiltale for ytringer omfattet af grundlovens § 57, 2. pkt. Beskyttelsen indeholdt i grundlovens § 57, 2. pkt., udgør således en integreret og afgørende forudsætning for en fri politisk debat, som er nødvendig for at opretholde et fungerende demokrati. Behovet for at opstille et

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 175 -

krav om indhentelse af et parlamentarisk samtykke ved ytringer omfattet af grundlovens § 57, 2. pkt., er derved større end i de situationer, der omfattes af grundlovens § 57, 1. pkt., idet reglen har til formål at sikre den politiske meningsdannelse.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...grundlovgiver ikke tilsigtede at gøre det muligt at gøre indgreb i den parlamentarisk immunitet for så vidt angår ytringer, som kan henføres til folketingsarbejdet. Bestemmelsen i grundlovens § 57, 2. pkt., er da også administrereret væsentligt anderledes af Folketinget end reglen i 1. pkt., idet der ikke er givet samtykke i medfør af 2. pkt. siden 1873.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...ønskede at tillægge lovgiver vide rammer i adgangen til at overlade suverænitet synes det mest rigtigt, at grundlovens § 57, 1. pkt., ikke begrænser overladelseskompetencen efter grundlovens § 20. Det anerkendes dog, at spørgsmålet er tvivlsomt, idet grundlovens § 57, 1. pkt., ligeledes har til formål at sikre Folketingets samlede funktionsdygtighed.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...undermineret væsentligt, hvis det overlades til et internationalt organ – uden forudgående indhentelse af samtykke – at rejse strafferetlig tiltale for ytringer omfattet af grundlovens § 57, 2. pkt. Beskyttelsen indeholdt i grundlovens § 57, 2. pkt., udgør en integreret og afgørende forudsætning for en fri politisk debat, som er nødvendig for at opretholde et

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 176 -

fungerende demokrati. Det vurderes derfor, at grundlovens § 57, 2. pkt., begrænser overladelseskompetencen efter grundlovens § 20, således at der ikke kan overlades beføjelse til, at et internationalt organ – uden forudgående indhentelse af samtykke – kan rejse tiltale for ytringer som udgør et led i folketingsarbejdet.

Læs på Jurabibliotek