- Side 35 -
...høj grad, at den dømmende magt er adskilt fra forvaltningen, og at domstolene som appelinstans kan dømme i forvaltningssager. Såfremt man i fremtiden etablerede en forvaltningsdomstol (grundlovens § 63, stk. 2.), ville dens afgørelser også kunne prøves af Højesteret. Denne nøje specificering af domstolenes uafhængighed i grundloven stammer fra den
(...)
- Side 36 -
...nedsættes.« Forbuddet mod særdomstole beror på den retsstatslige idé, at hvis der nedsættes særdomstole til særlige sager, er der risiko for, at man vælger særlige dommere til disse særlige sager. Med andre ord vil man potentielt kunne manipulere domsprocessen, hvis domstolen etableres efter den begivenhed eller konflikt, som er genstand for pådømmelse.
(...)
...»Mink-kommission«, som undersøgte regeringens handlen under covid-19-pandemien, særligt beslutningen om at aflive alle mink i Danmark. Målet er typisk at få afklaret, om der er grundlag for at gå videre med en rigsretssag (grundlovens § 59). Undersøgelserne kan også danne grundlag for, om der skal rejses tjenestemandssag mod bestemte embedspersoner.
- Side 48 -
...dommere. I den private voldgift har parterne selv indflydelse på, hvem der skal være voldgiftsdommere i deres sag, og derfor er der ikke risiko for partisk statslig indblanding. Privat voldgift er således nærmest modpolen til den offentlige domstol i den forstand, at den private domstol (voldgiftsdomstolen) i en vis forstand netop matches til sagen.