- Side 1278 -
...retsstillingen dog senere (note 134) betegnes som uklar samt Morten Engberg i Forvaltningsret, s. 1036 f., hvorefter klage ikke uden videre har opsættende virkning, og hvorefter spørgsmålet må afgøres ud fra en afvejning af forskelige almindelige hensyn, men cf. Bent Christensen: Prøvelse, s. 252, hvorefter hovedreglen nærmest er opsættende virkning.
(...)
»Det er almindeligt antaget, at klager i den administrative rekurs ikke har opsættende virkning, jf. bl.a. betænkning nr. 657/1972 om begrundelse af forvaltningsakter og administrativ rekurs m.v., s. 69 ff. Ved indbringelse af en forvaltningsmyndigheds afgørelse for domstolene gælder en tilsvarende regel, jf. grundlovens § 63, stk. 1, 2. punktum.
- Side 1318 -
...gøres gældende i forhold til søgsmålsfrister generelt, idet de jo begrænser den grundlovssikrede ret til prøvelse af øvrighedsmyndighedens grænser. Imidlertid er det i statretlig teori fast antaget, at lovgiver kan gennemføre en sådan processuel indskrænkning i adgangen til prøvelse efter grundlovens § 63, jf. Peter Pagh i U 2000B.247 med henvisninger.
- Side 1323 -
...afskåret fra undtagelsesvist at tillægge søgsmål vedrørende gyldigheden af en administrativ afgørelse opsættende virkning, jf. U 1994.823 HK vedrørende et spørgsmål om undtagelse fra aktindsigt efter dagældende konkurrencelovs § 10, stk. 3. Kendelsen – der ikke tillagde det konkrete søgsmål opsættende virkning – er kommenteret af Per Walsøe i U 1995B.128.