- Side 543 -
...danske og norske prøvelsesordning i processuel sammenhæng har en særstatus er blandt andet dokumenteret i en meget omfattende komparativ undersøgelse, offentliggjort i Hannfried Walter, Max-Planck-Institut für Aüsländisches öffentliches Recht und Völkerrecht – Gerichtsschutz gegen die Executive, Judicial Protection against the Executive, 1969, s. 8 f. I
(...)
- Side 544 -
...»domstolene er berettigede til at påkende ethvert spørgsmål om øvrighedsmyndighedens grænser«. Formuleringen blev med 1953-grundloven suppleret af en ny sætning om, at påkendelse af spørgsmål om øvrighedsmyndighedens grænser ved lov kan henlægges til en eller flere forvaltningsdomstole, hvis afgørelse dog skal kunne prøves ved rigets øverste domstol.
...tages der ofte udgangspunkt i den retsopfattelse fra det 19. århundrede, der er blevet betegnet som Ørsteds kompetencetvistlære. Denne lære er tæt forbundet med, at grundlovsbestemmelsen er formuleret således, at spørgsmål om øvrighedsmyndighedens grænser påkendes af domstolene. Vil man forstå meningen med bestemmelsen, kan man med fordel starte ved
- Side 553 -
...förvaltningsdomstolen). Bestemmelsen muliggør oprettelsen af forvaltningsdomstole på by- og landsretsniveau, og det er blevet fremhævet i den statsretlige teori, at bestemmelsen ikke er til hinder for, at der – hvis det måtte være ønskeligt – kunne oprettes en særlig afdeling af Højesteret, der tog sig af appel af sager fra forvaltningsdomstole, også
(...)
- Side 554 -
...hos domstolene synes at være, at princippets fordele overstiger ulemperne, også når det gælder behandlingen af offentligretlige retssager. Det forekommer på den baggrund sandsynligt, at retsplejelovens civilprocessuelle regler også i de næste hundrede år vil komme til at udgøre grundlaget for den grundlovssikrede domstolskontrol med forvaltningen.