- Side 53 -
Offentlighed i retsplejen er fastslået som forfatningsretligt princip i grundlovens § 65, stk. 1, og reglerne om offentlighed i retsplejen udspringer af denne bestemmelse. Grundlovens § 65, stk. 1, bliver kort introduceret i afsnit 2 i dette kapitel og er genstand for indgående behandling i kapitel 4 og 5.
(...)
...opnås til retssager og retsafgørelser gennem formidlede informationer.8686. Middelbar offentlighed betegner det forhold, at både private tilhørere og professionelle journalister er berettiget til såvel skriftligt som mundtligt at referere til andre, hvad de hørte og så i retten, jf. Lindencrone & Werlauff, Dansk Retspleje, 5. udgave 2011, side 110.
(...)
...der er vedtaget til gennemførelse af grundlovens § 65, har imidlertid også betydning for offentlighed i retsplejen. Det drejer sig navnlig om regler, der direkte eller indirekte sætter grænser for omfanget og indholdet af den offentlige formidling af domstolenes behandling og afgørelse af retssager, og som dermed påvirker den middelbare offentlighed.
- Side 55 -
Redegørelsen er – i overensstemmelse med den valgte systematik beskrevet i afsnit 1.1. – disponeret således, at umiddelbart neden for følger afsnit 2 med en kort introduktion til grundlovens § 65, stk. 1.
...gennemføres offentlighed og mundtlighed i videst muligt omfang.«8888. Bestemmelsens 2. stykke handler om lægmænds medvirken i strafferetsplejen og er ikke omfattet af denne afhandlings emne. Som det fremgår af kapitel 7, afsnit 3.2.1, er der den sammenhæng mellem § 65, stk. 1 og 2, at de begge varetager hensynet til borgernes deltagelse i retsplejen.
(...)
- Side 56 -
...fremkalde en tilståelse. I takt med disse ændringer, der også indebar skriftlig behandling ved domstolene, blev offentlighed i retsplejen ophævet. Dette gjaldt dog ikke ved Højesteret, der har praktiseret offentlighed og mundtlighed siden grundlæggelsen i 1661, jf. Torben Jensen, Højesteret og retsplejen, 1999, side 293. Se også kapitel 7, afsnit 2.3.
...det formål at opfylde løftet i grundlovens § 65 (på daværende tidspunkt § 79). Bestemmelsen bestemte, at »[R]etsmøderne er offentlige, hvor ikke det modsatte særlig er foreskrevet.« Se de regler, hvormed retsplejereformen blev gennemført, i kapitel 4, afsnit 3.1.5. Der er gjort en række undtagelser fra hovedreglen i § 28a, som er omtalt i afsnit 3.
(...)
- Side 57 -
I overensstemmelse med kravet i grundlovens § 65 om, at offentlighed i retsplejen skal gennemføres i videst muligt omfang, er det altså hovedreglen i dansk ret, at retsmøder i både civile sager og straffesager holdes for åbne døre. Hertil gælder imidlertid en række undtagelser, som jeg vil redegøre for i det følgende.
- Side 65 -
Adgangen til aktindsigt i domme og kendelser og andre retsdokumenter er reguleret i retsplejelovens kapitel 3 a. Reglerne i dette kapitel om dokument-offentlighed udgør sammen med reglerne om mødeoffentlighed i kapitel 2 udmøntningen af grundlovens § 65, stk. 1, i dansk ret.
...først og fremmest giver borgerne mulighed for at overvære retsmøder i borgerlige sager og straffesager (mødeoffentlighed) og parterne, andre med retlig interesse og medierne adgang til aktindsigt i retsbøger og andre dokumenter (dokumentoffentlighed). Se nærmere herom i kapitel 4, afsnit 3.1.3, der indeholder en karakteristik af offentlighedsordningen.
- Side 67 -
...Dette støttes af bestemmelsens 2. stykke, hvorefter anmodninger om aktindsigt i et større antal sager kan afslås, medmindre anmodningen er rimeligt begrundet, herunder når der søges aktindsigt til brug for videnskabelig forskning eller af redaktører og redaktionelle medarbejdere ved et massemedium til brug for journalistisk eller redaktionelt arbejde.