- Side 620 -
...behandling og på grundlag af legalitetsprincippet have vurderet, om der var tilstrækkelig hjemmel til at låse døren. I forbindelse med denne bedømmelse havde klageinstanserne pligt til både at inddrage serviceloven, straffelovens regler om nødret/nødværge, anstaltsbetragtninger, artikel 5 i EMK og Menneskerettighedsdomstolens praksis, grundlovens § 71 osv.
- Side 645 -
...over for administrative frihedsberøvelser, jf. grundlovens § 71, stk. 6. I sager, hvor der kan være tale om en krænkelse af regler til beskyttelse af menneskerettigheder – typisk grundlovens frihedsrettigheder eller den europæiske menneskerettighedskonvention – synes der i nyere retspraksis at blive foretaget en særlig dybtgående og kritisk prøvelse.
- Side 654 -
...henlagt til Folketinget. Sådanne spørgsmål kan derfor ikke behandles af ombudsmanden. Behandlingen af personer, der er frihedsberøvet administrativt uden for strafferetsplejen, er undergivet tilsyn af et udvalg, der vælges af Folketinget, jf. grundlovens § 71, stk. 7. Tilsynet fører ikke kontrol med, om beslutningen om frihedsberøvelsen, f.eks. tvangsan-
- Side 657 -
...torturkonvention og Børnekonvention til ombudsmanden forudsætter, at ombudsmanden i videre udstrækning end hidtil undersøger sager inden for disse områder, uanset den særligt lette adgang til domstolsprøvelse. Disse sager vil kun blive afvist, hvis den pågældende sag enten er indbragt for eller med stor sikkerhed må forventes at blive behandlet af domstolene.