- Side 1003 -
...mv. må ses som et indgreb i meddelelsesfriheden, hvilket som udgangspunkt kun kan ske efter retskendelse, jf. GRL § 72. At udlevering af sådanne oplysninger er et videregående og mere alvorligt skridt ses også af KML § 214 selv, der i stk. 3 giver en undtagelse for brug af retskendelse, hvilket er muligt efter GRL § 72 sidste led. Nærmere herom ndf.
(...)
- Side 1004 -
...til at fremsende den slags oplysninger om forretningsforhold, som er målet med stk. 1. Men angår Finanstilsynets behov for oplysning et indblik i, hvad personer omfattet af stk. 1 måtte mene eller have udtrykt om et givet forhold, uanset om dette forhold omfattes af stk. 1, må kravet om oplysning henregnes til stk. 3 som et indgreb efter GRL § 72.
- Side 1010 -
Når denne del af oplysningspligten er placeret selvstændigt som stk. 3, skyldes det formodentlig, at tvangsindgrebet anses for særligt indgribende og formodentlig indebærer et indgreb i meddelelseshemmeligheden, der nyder beskyttelse efter GRL § 72. Dette må skærpe de almindelige forvaltningsretlige principper om proportionalitet og begrundelse.
(...)
GRL § 72 fastlægger, at sådanne vidtgående indgreb i boligens fred og meddelelseshemmeligheden kun kan ske efter retskendelse, dvs. at myndigheden må forelægge sin mistanke for domstolene for at opnå en retskendelse. Behovet for at hemmeligholde bevisindsamlingen kan beskyttes af domstolene, og processen er normalt hurtig og pålidelig.
(...)
...72, men formodentlig tiltænkt at udgøre en undtagelse. Det bør bemærkes, at der på et enkelt område, nemlig konkurrenceretten, ikke synes at være en tilsvarende brug af undtagelser fra det forfatningsmæssige krav om retskendelse. Det er bemærkelsesværdigt, da konkurrenceretten har samme samfundsbetydning, rummer samme vanskelige bevistemaer og har
- Side 1013 -
...er desværre blevet almindeligt, at danske kontrolmyndigheder opnår denne undtagelse, bortset fra konkurrenceretten. Her anvendes fortrinsvis retskendelse, hvilket muligvis skyldes indflydelsen fra EU-retten, hvor retskendelse også er hovedreglen. Der er således ikke støtte i EU-retten for at fravige GRL § 72, da det afgøres af den danske lovgiver.
(...)
...tilsynsopgaver, som Finanstilsynet har, hvilket dog nok ofte vil være tilfældet i praksis. Finanstilsynet er naturligvis klar over den byrdefulde karakter af beføjelsen, og forarbejderne nævner, at kontrolbesøg normalt varsles, og at beføjelsen dermed kun bruges i særlige situationer, herunder krise og hastende tilfælde, jf. LF 155 af 15.3.2017, s. 310.
(...)
- Side 1014 -
...samtykke. I stedet må efterforskningen overgå til politiet, der må bruge de almindelige straffeprocessuelle midler. Selvom det er blevet en tradition, rummer det stadig en vis stille ironi, at myndighederne kan tilsidesætte beskyttelsen af boligens ukrænkelighed efter GRL § 72 for lovlydige borgere, hvorimod mistænkte forbrydere nyder fuld beskyttelse.
(...)
...kan opnås på anden vis, hvilket taler imod en rutinemæssig brug af bestemmelsen. Det kan anføres, at Finanstilsynet kun kan forsikre sig om, at reglerne overholdes, ved netop at dukke op uanmeldt på kontrolbesøg, men det er tvivlsomt, om dette hensyn er stærkt nok til at hjemle den tilsigtede fravigelse af beskyttelsen mod myndighedsbesøg i GRL § 72.