- Side 113 -
Ekspropriation er overordnet reguleret i grundlovens § 73.
(...)
Grundlovens § 73: »Ejendomsretten er ukrænkelig. Ingen kan tilpligtes at afstå sin ejendom, uden hvor almenvellet kræver det. Det kan kun ske ifølge lov og mod fuldstændig erstatning.
- Side 115 -
Det fastsættes i grundlovens § 73, at »ejendomsretten er ukrænkelig«, hvilket imidlertid ikke er en regel, men alene en politisk programerklæring, hvorimod de følgende bestemmelser angiver betingelser for tvangsmæssig overførsel af ejendomsret.
Grundlovens § 73 anvender ordet »ejendomsretten«, men bestemmelsen rækker videre end ejendomsret i snæver forstand, hvilket behandles i dette afsnit.
Begrænsede rettigheder over en fast ejendom er omfattet af grundlovens § 73 i samme omfang som ejendomsretten.
- Side 116 -
Ordlyden af grundlovens § 73 kunne måske forlede til den tanke, at beskyttelsen alene angår fast ejendom.
- Side 117 -
En ekspropriation kan også være midlertidig. Eksempelvis U 2022.4989 H (MAD 2022.123 H) vedrørende en midlertidig ekspropriation af et arbejdsareal under anlæg af letbane. Det afgørende element er, om ejeren skal »afstå« sin ejendom, jf. grundlovens § 73, stk. 1, 2. pkt.
- Side 118 -
...om der foreligger ekspropriation eller blot en almindelig regulering, afhænger af fire kriterier: 1) om indgrebet er konkret, 2) hvilke samfundsmæssige hensyn der varetages, 3) om der sker overførsel af ejendomsret og 4) indgrebets intensitet, hvilket bliver behandlet i afsnit 4.1-4.4. Derefter omtales betydningen af grænsedragningen i afsnit 4.5.
...oplyste været anvendt vedrørende 26 ejendomme. … et forbud … vil blive ophævet efter en vis tid … Et forbud … medfører ikke begrænsning af andre ejerbeføjelser, som f.eks. salg eller udlejning.« Det fastsloges på denne baggrund, at det ikke var »et indgreb, der berettiger til erstatning efter grundlovens § 73 …«. Højesteret stadfæstede afgørelsen.
- Side 120 -
Ekspropriation ved lov medfører, at en tredjedel af Folketingets medlemmer kan kræve loven udsat til ny vedtagelse efter et folketingsvalg, jf. grundlovens § 73, stk. 2.
(...)
Endvidere kan borgeren kan kræve lovligheden af ekspropriationen prøvet ved domstolene, jf. grundlovens § 73, stk. 3, hvilket dog ikke har nogen reel betydning.
(...)
- Side 121 -
Endelig indebærer ekspropriation fuld erstatning, jf. grundlovens § 73, stk. 1, og borgeren kan kræve udmålingen prøvet efter grundlovens § 73, stk. 3.
Grundlovens § 73 angiver betingelserne for ekspropriation: 1) lovhjemmel, 2) samfundshensyn og 3) nødvendighed, hvilket behandles i afsnit 5.1-5.3. Derimod stilles der ingen formkrav.
- Side 122 -
Ekspropriation kan alene ske i det omfang, det er nødvendigt, jf. grundlovens § 73: »almenvellet kræver det«. En ekspropriation må ikke gå videre, end hvad der er nødvendigt ud fra ekspropriationshensynet. Dette krav om proportionalitet efterprøver domstolene fuldt ud.
(...)
- Side 123 -
...beplantning, ellers ville arealet blive eksproprieret. Ekspropriation blev iværksat. Landsretten ophævede ekspropriationen som ulovlig efter grundlovens § 73, stk. 3. Den tinglyste oversigtservitut indeholdt ikke hjemmel til at stille krav til den nærmere indretning. En af inspektoratet påstået aftale skulle dette have søgt håndhævet ved domstolene.
- Side 127 -
Der kan alene eksproprieres mod »fuldstændig erstatning«, jf. grundlovens § 73, stk. 1.