- Side 538 -
til hinder for, at loven bestemmer, at alle tidligere trufne afgørelser skal revideres i overensstemmelse med de nye betingelser, når der ses bort fra de begrænsninger, der måtte følge af grundlovens § 73 og eventuelle begrænsninger i adgangen til at lovgive med tilbagevirkende kraft, jf. kap. 4.1, men det har formodningen imod sig.
(...)
- Side 545 -
...4.1. Hvorvidt der tænkes yderligere begrænsninger af lovgivningskompetencen i kraft af aftaler, forvaltningsakter, etc. – altså et forbud mod indgreb, der rækker videre end pligten til at yde erstatning, og som helt udelukker en materiel ændring – må antages at være særdeles tvivlsomt. For så vidt angår forpligtelser påtaget over for andre stater,
(...)
- Side 546 -
...forfatningsretlige regler. Hvis det ikke er tilfældet, må tilsagnet formentlig behandles som andre ulovlige forvaltningsretlige retsakter, dvs. der vil som udgangspunkt være tale om ugyldighed, og forvaltningen vil kunne have pådraget sig erstatningsansvar. Se herved Jan Fridthjof Bernt, Avtale og offentlig myndighetsutøvning, s. 125 ff., om norsk ret.