- Side 49 -
Kan det på baggrund af en konkret vurdering af faktorerne nævnt under kap. 2.1-2.3 fastslås, at et indgreb er ekspropriation, kan indgrebet kun gennemføres lovligt, hvis indgrebet er nødvendiggjort af en almen interesse, har hjemmel i lov og sker mod betaling af fuldstændig erstatning, jf. grundlovens § 73, stk. 1.
...bind II, 3. udg., 1983, s. 683. Det formål, der eksproprieres til, skal således udspringe af almene, saglige, samfundsmæssige interesser. Afgrænsningen beror på en politisk vurdering, der fx foretages af Folketinget ved vedtagelsen af anlægslove og af kommunalbestyrelserne ved anvendelsen af generelle ekspropriationshjemler i lovgivningen. Den skøns-
- Side 54 -
...og der bliver i praksis foretaget en tilbundsgående prøvelse af, om den enkelte ekspropriation har været nødvendig eller ej. Betingelsen om nødvendighed indebærer, at selve ekspropriationen skal have været nødvendig/påkrævet og derudover skal realiseringen af projektet som altovervejende hovedregel have en vis aktualitet (tidsmæssig nødvendighed).
- Side 60 -
Det er endvidere en betingelse for ekspropriationens lovlighed, at ekspropriationen sker »ifølge lov«, jf. grundlovens § 73. Ekspropriationen kan enten ske i kraft af selve loven eller ved en forvaltningsakt udstedt i henhold til lov.
- Side 77 -
...der i den konkrete sag tillige var tale om ekspropriation til fordel for en privat part. Afgørelsen er nærmere omtalt i kap. 4.2.3. Der er således ingen tvivl om, at Naturklagenævnet foretager en tilbundsgående prøvelse af nødvendighedskravet, hvilket også skal ses i sammenhæng med det brede ekspropriationsformål »virkeliggørelse af en lokalplan«.
- Side 78 -
Den sidste betingelse, der skal være opfyldt, før en ekspropriation er lovlig, er betingelsen om betaling af fuldstændig erstatning, jf. grundlovens § 73, stk. 1. Der henvises for så vidt angår erstatningsfastsættelsen til kap. 5-11.