- Side 85 -
...organisationer, kan det kun ske ved lov, og til vedtagelse af en sådan lov kræves enten et flertal på fem sjettedele af Folketingets medlemmer eller simpelt flertal med efterfølgende folkeafstemning efter afstemningsreglerne i grundlovens § 42. De særlige regler om lovforslag vedrørende suverænitetsafgivelse behandles nedenfor i kapitel 11, afsnit V.
- Side 90 -
...undtagelse er, at der i grundlovens § 73, stk. 2, findes en særlig mindretalsbeskyttelse vedrørende lovforslag om ekspropriation. og love om indirekte skatter. Endvidere siges det generelt, at udsættelse ikke kan finde sted »i påtrængende tilfælde« for så vidt angår forslag til love, hvis ikrafttrædelse ikke kan udsættes af hensyn til lovens formål.
- Side 93 -
...derefter sammentrædende Folketing.327327. Se herom nærmere nedenfor kapitel 14, afsnit VI. Hvis bestemmelsen i grundlovens § 73, stk. 2, har været bragt i anvendelse, regnes den i grundlovens § 22 fastsatte stadfæstelsesfrist fra den anden folketingsvedtagelse af det pågældende lovforslag vedrørende ekspropriation.328328. Jf. Poul Andersen, s. 345.
- Side 95 -
...Endvidere har hovedindholdet af de i grundlovens § 45 omhandlede finanslove karakter af konkrete udgiftsbevillinger. Endelig kan konkrete ekspropriationslove siges at have hjemmel i grundlovens § 73.342342. Jf. Poul Andersen, s. 307. I U 1967.22 opretholdt Højesteret den konkrete ekspropriationslov vedrørende de islandske håndskrifter som grundlovsmæssig.
(...)
- Side 97 -
...ikke kan begrænse sin forfatningsretlige kompetence. Staten kan f.eks. ikke ved aftaler med private koncessionshavere fraskrive sig den grundlovsfæstede beskatningsret. Lovgivningsmagten kan skabe rettigheder, der vil være omfattet af beskyttelsen i grundlovens § 73, men lovgivningsmagten kan ikke skabe rettigheder, der er beskyttet mod beskatning.