Bøger, som nævner Grundloven § 73

Introduktion til kapitlet

- Side 129 -

...formålet med analyserne i dette kapitel at søge afklaret, om administrativ praksis kan bidrage til forståelsen af almenvelsbegrebet i grundlovens § 73. Det er klart, at de fleste ekspropriationer sker på baggrund af en administrativ beslutning. Derfor er det interessant nærmere at efterse, hvordan grundlovens formålskrav opfattes i administrativ praksis.

Læs på Jurabibliotek



Indledning

- Side 130 -

...Således havde begge organer til opgave at påse, hvorvidt den pågældende lovgivning var overholdt. Natur- og Miljøklagenævnet kunne eksempelvis prøve, om en ekspropriationsbeslutning var i overensstemmelse med planlovens § 47. En sådan prøvelse er som udgangspunkt uinteressant i forhold til grundloven. Ekspropriation er imidlertid noget særligt. Ejendoms-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 131 -

...ekspropriationsindgreb, således at en ekspropriation af rekursinstansen karakteriseres som lovlig, men efterfølgende anses som grundlovsstridig hos domstolene, prøver organerne ekspropriationen i lyset af grundlovens § 73. Denne inddragelse af grundlovens § 73 i prøvelsen gør administrativ praksis interessant som fortolkningsbidrag ved forståelsen af grundlovens § 73.

Læs på Jurabibliotek


Natur- og Miljøklagenævnet

Som nævnt ovenfor under de indledende bemærkninger er praksis fra Natur- og Miljøklagenævnet interessant, fordi nævnet anskuede ekspropriationshjemlerne i lyset af grundlovens § 73, stk. 1. Uanset inden for hvilket lovgivningsområde nævnet opererede, kom dette til udtryk på en ensartet måde:

Læs på Jurabibliotek

(...)

...om denne bestemmelse gælder en række almindelige betingelser, der skal være opfyldt ved en ekspropriation. Det gælder navnlig, at ekspropriationen skal være lovlig, nødvendig og tidsmæssig aktuel for realiseringen af ekspropriationsforløbet i den konkrete situation.«295295 NMK-32-00001 (2012), Natur- og Miljøklagenævnets bemærkninger og afgørelse.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...praksis efter denne bestemmelse gælder en række betingelser, som skal være opfyldt ved en ekspropriation. Heraf følger navnlig, at ekspropriationen skal være lovlig, nødvendig og tidsmæssigt aktuel for realiseringen af ekspropriationsformålet i den konkrete situation.«296296 NMK-34-00480 (2015), Natur- og Miljøklagenævnets bemærkninger og afgørelse.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...praksis efter denne bestemmelse gælder en række betingelser, som skal være opfyldt ved en ekspropriation. Heraf følger navnlig, at ekspropriationen skal være lovlig, nødvendig og tidsmæssigt aktuel for realiseringen af ekspropriationsformålet i den konkrete situation.«297297 NMK-10-00748 (2015), Natur- og Miljøklagenævnets bemærkninger og afgørelse.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 132 -

...identisk med de formuleringer, der anvendes af Natur- og Miljøklagenævnet. Det skal bemærkes, at der ikke kan findes nogen begrundelse for, at nævnet i det første citat anvendte ordet »ekspropriationsforløbet« og i de øvrige brugte begrebet »ekspropriationsformålet«. Men sådanne sproglige uklarheder er ikke enestående i nævnets praksis, jf. nedenfor.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Sondringen mellem de tre krav og forholdet til lovlighedsbetingelserne i grundlovens § 73, stk. 1, er dog ikke helt klar. Med henvisning til de ovenfor citerede afgørelser oplyses det for eksempel i en af disse, at:

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 133 -

Nævnets nærmere forståelse af indholdet af de forskellige krav var således noget uklar. Men klart er det dog, at nævnet i sin prøvelse tog hensyn til grundlovens § 73. Til trods for at de ovenstående eksempler kunne være genstand for yderligere behandling, hører dette imidlertid ikke til i nærværende afhandling.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 134 -

...overensstemmelse med den pågældende lov eller plan. Selvom lovlighedskravet efter nævnets opfattelse udspringer af praksis efter grundlovens § 73, var det ikke ensbetydende med, at almenvelskravet i § 73 fik en særlig betydning for vurderingen af formålet i praksis hos Natur- og Miljøklagenævnet. Nedenstående uddrag kan dog give et lidt andet billede.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Når dette er sagt, er det dog sikkert, at der i lovlighedskravet ligger en betingelse om, at et ekspropriationsindgrebs formål skal være i overensstemmelse med loven og muligvis også en gældende plan. Det er derimod ikke helt klart, om der herudover ligger yderligere krav som konsekvens af almenvelsbegrebet i grundlovens § 73.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 135 -

...ekspropriationsbetingelserne. Men på trods heraf gjorde nævnet en del ud af at gøre opmærksom på, at der tages hensyn til grundlovens § 73. Allerede på den baggrund er det fundet interessant at kigge nærmere på nævnets afgørelsespraksis med henblik på at afklare, om nævnets fortolkning af grundlovens § 73 kan bidrage til forståelsen af almenvelsbegrebet i § 73.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...(2013), NMK-34-00480 (2015) og NMK-10-00748 (2015). Nærmere en positiv definition på almenvellet er det dog ikke muligt at komme. Heller ikke i de tilfælde, hvor loven i sig selv anvender udtrykket almenvellet, forsøgte nævnet sig med en udredning heraf.313313 Til eksempel vandforsyningsloven. Se dertil NMK-34-00445 m.fl. (2015) og NMK-42-00332 (2014).

Læs på Jurabibliotek



7.3.1. Prøvelsen af formålskravet – NMK-42-00332 »Vejen til højdebeholderen«

- Side 136 -

...betragte denne prøvelse som særlig intensiv. Endvidere kan der ikke spores nogen generel tendens til, at prøvelsen var under indflydelse af formålsbetingelsen i grundlovens § 73. Dette er ikke overraskende. Det er nærliggende at antage, at nævnet indtog det synspunkt, at almenvelskravet i grundloven generelt ikke var strengere end lovgivningens krav.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 137 -

...til forståelsen af almenvelsbegrebet. Enten fordi prøvelsen her kan være påvirket af grundlovens § 73, eller fordi overvejelserne i sagen i nogen udstrækning kan tænkes overført. Det er sådanne sager, der bliver behandlet i de følgende afsnit. Uden for disse holdes situationer, hvor eks-proprianten har eksproprieret på baggrund af forkert lovhjemmel.

Læs på Jurabibliotek



7.3.3. Finansielle interesser – NMK-320005 »Spildevandsledningen i Sabro«

- Side 141 -

...uberettiget råder over anden mands ejendom.« Som begrundelsen viser, valgte nævnet i højere grad at afgøre sagen ud fra en forvaltningsretlig specialitetsprincip- og lighedstankegang frem for at foretage en ren vurdering af ekspropriationsgrundlaget. Det er således vanskeligt at sige noget sikkert om de finansielle interesser på baggrund af denne afgørelse.

Læs på Jurabibliotek



7.3.4. Skjulte interesser – NMK-34-00480 »Korup Å«

- Side 143 -

...sådant projekts virkeliggørelse. Da Fakse byråds ekspropriationsbeslutning således ikke opfylder kravene om lovligt ekspropriationsformål og nødvendighed for så vidt angår delområde II, er denne del af ekspropriationsbeslutningen ugyldig.« Naturklagenævnet refererede i sin afgørelse ikke udtrykkeligt til grundlovens § 73, men alene planlovens § 47.

Læs på Jurabibliotek



Vejdirektoratet

- Side 144 -

...foretages en vurdering af grundlovens § 73 ved prøvelsen, men også fordi vejloven i sig selv anvender begrebet almenvellet.336336 Den foregående vejlovs, LBKG nr. 1048 af 3. november 2011, § 43, stk. 1. Vejdirektoratet gør imidlertid intet ud af at holde disse to almenvelsbegreber adskilt, hvorfor der heller ikke her foretages en opdelt gennemgang heraf.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Det er klart, at Vejdirektoratet inddrager grundlovens § 73 i sin prøvelse af ekspropriationsindgreb. Dette illustreres ved de fire følgende uddrag fra direktoratets praksis:

Læs på Jurabibliotek

(...)

...krav i Grundlovens § 73. Dette er udtryk for, at ekspropriationen skal varetage almene samfundshensyn og ikke må gå videre end nødvendigt for at varetage disse hensyn.«337337 VD 16/03297, Betingelser for ekspropriation. Se også Vejdirektoratets journalnr. A01-D0301-41(/5) anvendt i afgørelse VD 09/07866, Om Vejdirektoratets udtalelse af 5. marts 2004.

Læs på Jurabibliotek

(...)

»Vejlovens hjemmel til ekspropriation skal fortolkes i lyset af praksis efter grundlovens § 73.«338338 VD 07/00169, Vejlovens bestemmelser om ekspropriation. Afgørelsen er også trykt i MAD 2008.2108 AN.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 145 -

»Udover at ekspropriation skal tjene almenvellet, er det ligeledes en betingelse, at indgrebet er nødvendiggjort af den almene interesse, jf. ordene »kræver det« i grundlovens § 73, stk. 1, 2. pkt.«340340 VD 15/06864, Vores vurdering.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Som ovenstående viser, inddrager Vejdirektoratet grundlovens § 73, når der skal træffes afgørelse i ekspropriationssager efter vejlovgivningen. Samtidig udtrykkes det, at direktoratet ikke foretager to selvstændige vurderinger efter henholdsvis vejloven og grundloven, men derimod at bestemmelserne behandles samlet under ét.

Læs på Jurabibliotek



Sammenfatning og perspektivering

- Side 155 -

...henholdsvis loven og grundloven. Behandlingen sker samlet under ét. Antagelig ved at indlæse grundlovens krav i lovgivningen. Grundlovens selvstændige betydning er dog begrænset, idet lovens krav i forhold til formålet almindeligvis må være strengere. Derfor er det heller ikke muligt præcist at fastslå, hvornår et krav følger af enten loven eller grundloven.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 158 -

...almindeligvis er snævrere i forhold til lovgivningen end efter grundloven. Skulle den særlige situation foreligge, at en lov giver hjemmel til at varetage et formål, som reelt ikke kan indeholdes i grundlovens almenvelsbegreb, må det dog formodes, at henholdsvis det tidligere Natur- og Miljøklagenævn og Vejdirektoratet alligevel vil tilsidesætte beslutningen.

Læs på Jurabibliotek