- Side 63 -
Kan det på baggrund af en konkret vurdering af faktorerne nævnt under kap. 2.1-2.3 fastslås, at et indgreb er ekspropriation, kan indgrebet kun gennemføres lovligt, hvis indgrebet er nødvendiggjort af en almen interesse, har hjemmel i lov og sker mod betaling af fuldstændig erstatning, jf. grundlovens § 73, stk. 1.
...Afgrænsningen beror på en politisk vurdering, der fx foretages af Folketinget ved vedtagelsen af anlægslove og af kommunalbestyrelserne ved anvendelsen af generelle ekspropriationshjemler i lovgivningen. Den skønsmæssige vurdering, om det pågældende anlæg eller formål er i almenhedens interesse, prøves som altovervejende hovedregel ikke af domstolene.
- Side 68 -
...og der bliver i praksis foretaget en tilbundsgående prøvelse af, om den enkelte ekspropriation har været nødvendig eller ej. Betingelsen om nødvendighed indebærer, at selve ekspropriationen skal have været nødvendig/påkrævet, og derudover skal realiseringen af projektet som altovervejende hovedregel have en vis aktualitet (tidsmæssig nødvendighed).
- Side 78 -
Det er endvidere en betingelse for ekspropriationens lovlighed, at ekspropriationen sker »ifølge lov«, jf. grundlovens § 73. Ekspropriationen kan enten ske i kraft af selve loven eller ved en forvaltningsakt udstedt i henhold til lov.
(...)
...Det er ikke tilstrækkeligt, at en lov blot bemyndiger en minister til at foretage ekspropriation, hvor ministeren finder det påkrævet, og almenvellet kræver det.9494 M. Sørensen: Statsforfatningsret, 2. udg., 1973, s. 415. H. Zahle: Dansk forfatningsret, bind III, 3. udg., 2003, s. 205. J. P. Christensen m.fl.: Dansk Statsret, 2. udg., 2016, s. 332.
- Side 85 -
Den sidste betingelse, der skal være opfyldt, før en ekspropriation er lovlig, er betingelsen om betaling af fuldstændig erstatning, jf. grundlovens § 73, stk. 1. Der henvises for så vidt angår erstatningsfastsættelsen til bogens del II.