- Side 198 -
...således – i sagens natur – tale om håndhævelse af minkloven før dens kundgørelse i Lovtidende, jf. minklovens § 12, stk. 1. Der var i øvrigt ikke finansiel hjemmel til at give den i medierne meget omtalte tempobonus ved nedslagningen, hvorfor grundlovens § 46 tillige blev overtrådt. samt grundlovens § 73, stk. 1, hvis indgrebet var ekspropriativt.
(...)
...Liberal Alliance af 25. januar 2021 (om erstatning mv. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-19), hvoraf det fremgår, at der skal »ydes fuldstændig erstatning til minkavlere og minkafhængige følgeerhverv, uanset om der juridisk set [var] tale om ekspropriation efter grundlovens § 73 eller ej«. Det er selvsagt utilfredsstillende for både minkav-
- Side 209 -
...ekspropriation efter grundlovens § 73, stk. 1, er det væsentligt at være opmærksom på, at der, som det allerede er fremgået, er tale om to indgreb i minkavlernes virksomhed: Det ene er nedslagningen af minkene, herunder de raske mink uden for risikozonerne; det andet er nedlæggelsen af selve minkerhvervet, der, som nævnt, må anses for en konsekvens heraf.
(...)
...Statsforfatningsret (4. udg.), 2007, s. 271, Henrik Zahle: Dansk Forfatningsret (3. udg.), 2003, s. 186 og 188 og Alf Ross: Dansk statsforfatningsret (3. udg. ved Ole Espersen), 1980, s. 648 f. Fra retspraksis kan fx henvises til U 1980.955 Ø, hvor en lov, der unddrog private rederier retten til søtransport af gods til og fra Grønland, var ekspropria-
- Side 211 -
...regulering af fiskerierhvervets forhold.« Der henvises også til dommene i U 1972.189 Ø og U 1972.192 Ø, hvor indførelse af offentlig adgang til private skove og strandbredder ikke var ekspropriation. Endelig kan henvises til U 1998.1669 H om indførelse af en dyrkningsfri bræmme på 2 meter langs vandløb og søer, hvilket ikke blev anset for ekspropriation.
(...)
- Side 212 -
...adskiller den foreliggende situation sig væsentligt fra samtlige de ovennævnte sager på dette punkt, da indgrebene i minkavlernes ejendomsret og muligheden for at drive deres erhverv er særdeles intensive og næppe sammenlignelige med fx forbud mod ændringer i et terræn og forbud mod formaling af fisk, jf. nærmere om intensitetskriteriet straks nedenfor.
- Side 213 -
...reducere antallet af farlige hunde i Danmark, kan det imidlertid ikke udelukkes, at forbuddet mod avl efter omstændighederne vil kunne ramme allerede etablerede opdrættere herunder navnlig opdrættere, der har opdræt af en eller flere af de forbudte hunderacer som deres hovederhverv så økonomisk intensivt, at indgrebet må anses for ekspropriativt.«
(...)
- Side 214 -
...udgøre ekspropriation efter grundlovens § 73, stk. 1. Det skete i et svar af 24. januar 2008, der i første omgang afviste at forholde sig konkret til spørgsmålet, da forbuddet på det tidspunkt ikke var udformet. I sidste afsnit (s. 5) anføres imidlertid følgende om intensitetskriteriet, der har stor interesse for nærværende (stort set tilsvarende) sag:
- Side 217 -
...politiske aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre, SF og Liberal Alliance af 25. januar 2021 (om erstatning mv. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-19), at der skulle gives fuld erstatning for ethvert tab, men grundlovsbeskyttelsen sikrer, at denne ret ikke kan indskrænkes ved lov eller i en bekendtgørelse.
...fået udbetalt fuld erstatning. De særligt oprettede erstatnings- og taksationskommissionerne er nu i færd med at afgøre de første sager, således at de første erstatninger formentlige kan udbetales primo 2023. Der vil dog formentlig gå nogle år, førend alle erstatninger er udbetalt, hvilket selvsagt er problematisk for de berørte avlere. Der er tale